Artikel från
nyb2146 773696 Kotipizza Foto: Mikael Nybacka
Publicerad 5 februari 2018 kl 12:45

Kotipizza satsar på nytt lunchkoncept

Nylingen lanserades No pizza, nu heter nyheten Tasty market. Kotipizza vill bli ett hem för olika varumärken och öppna tiotals restauranger per år.

Kotipizzakoncernen har slagit fast strategin och de ekonomiska målen för de tre närmaste åren. Strategin går ut på utveckla och administrera olika restaurangkoncept. Ledorden är urbanisering och digitalisering, missionen att "förbättra världen en tugga i taget".

I år räknar koncernen med att det ska finnas 275 Kotipizzarestauranger, 2020 är de enligt planen 25 fler. Under samma tid ska mexikanskinspirerade Chalupa öka från 20 till 40 restauranger och nyförvärvet Social Burgerjoint från 4 till 20.

– Vi kan inte göra upp konkreta mål för alla våra nya koncept men vi tror att No pizza, Kotipizza go och Tasty market kan växa markant redan de närmaste åren, säger Kotipizzakoncernens vd Tommi Tervanen i ett börsmeddelande.

Tasty market går ut på att göra det möjligt kombinera en lunch av många olika maträtter, i början av Kotipizzas och Chalupas. Nu söker koncernen andra kedjor att samarbeta med för att öppna restauranger i till exempel kontorskomplex. Kotipizza go är pizzabitar, medan idén med No pizza är kombinera en surdeg med färska och ansvarsfullt producerade fyllningar.