Artikel från
dsc01908 476939 Ross Crittenden, exportdirektör på Valio, föreläste i samband med ett ekonomiseminarium i Vasa i går. Foto: Patrick Sjöholm
Publicerad 5 december 2017 kl 07:01

Valios exportdirektör: "Vi siktar på Europa, Kina och Afrika"

För över 100 år sedan skjutsade smör ut Valio på den internationella marknaden. I dagsläget är laktosfria produkter trumfkortet.

Australiensaren Ross Crittenden har sex och ett halvt år bakom sig på Valio. Han är i dagsläget Valios exportdirektör och har upplevt både ett exportstopp till Valios viktigaste marknad, Ryssland, och utmaningarna med att hitta nya marknader.

Finland är fortfarande Valios viktigaste marknad. Men eftersom möjligheterna att växa endast tack vare den finländska marknaden är små ser bolaget sig om efter exportländer.

Crittenden säger att Valio satsar stort på Europa och USA men sneglar även allt mer på Asien.

– Den ursprungliga tanken med Valio var att exportera smör, och den exportidén fortsätter vi att utveckla hela tiden, säger Crittenden.

Sverige toppar listan över detaljförsäljning medan Kina är en stor importör av ingredienser.

Valio konkurrerar inte om kundernas plånböcker utomlands med vanliga standarprodukter. Företagets flaggskepp är det laktosfria sortimentet. Bland de mest populära exportvarorna finns fortsättningsvis smör. Valio har exporterat smör till Ryssland i över 80 år, och till Sverige i 30 år.

Till Crittendens uppgifter hör att hitta nya obeprövade exportmarknader utanför Norden och Ryssland.

– Vi har nyligen börjat exportera smör till USA och sedan en tid också ost. Vi är aningen sena med att nå Kina men i Asien finns stor potential för våra laktosfria produkter och även för andra mjölkprodukter, säger Crittenden.

Krasst sagt är Valios största utmaning Finlands geografiska läge, vilket är en utmaning för alla som exporterar livsmedel.

– Men det har aldrig hindrat oss från att skicka en del av våra varor till andra sidan jordklotet, till Australien till exempel.

Crittenden stoltserar med Valios forskning och utveckling som delvis fungerar som forskarteam i länder där Valio undersöker exportmöjligheter. En betydande andel av exportarbetet går åt till att lära sig konsumenternas beteenden och behov.

– Just nu undersöker vi om det är möjligt att öka vår export till Mellanöstern och Afrika.

Förutom mjölkprodukter exporterar Valio teknologi, främst sådan som möjliggör framställning av laktosfria produkter.

Exporten står för ungefär en tredjedel av Valios totala omsättning på 1,6 miljarder euro (2016).

Crittenden föreläste i går på ekonomiseminariet "Från jord till bord" som arrangerades Finlands Svenska Andelsförbund och Sällskapet Pellervo i samarbete Österbottens svenska producentförbund.