Artikel från
mn 20140429 0080 106771 Susanna Ristiluoma. Foto: Arkiv/Mikael Nybacka
Publicerad 5 januari 2018 kl 18:01

Happy hour får marknadsföras igen

Restaurangerna får börja marknadsföra så kallade "happy hour". Branschfolk anser att det är ett steg i rätt riktning - men ett litet sådant.

"Happy hour" är ett namn som restauranger ibland använder för att marknadsföra en viss tid på dygnet då det erbjuds förmånligare drycker.

- Det har funnits kvar på vissa ställen men har lite dött bort när man inte kunnat marknadsföra det utanför restaurangerna, säger Susanna Ristiluoma, vd för Fondis, där bland annat nattklubben Fontanaclub ingår.

Happy hour-marknadsföring har varit förbjuden under de senaste åren. Det här ändrades i samband med den nya alkohollagstiftningen. Från och med årsskiftet är det alltså tillåtet att marknadsföra evenemangen igen.

Susanna Ristiluoma ser lagändringen som ett litet steg i rätt riktning.

Jani Mattlar, företagare på sportbaren Office, är inne på samma linje.

- Framtiden får utvisa hur mycket nytta vi får av det, säger Mattlar.

På sportbaren Office kommer ändå möjligheten inte direkt att tas i bruk.

- Vi har en hård happy hour på hela tiden redan till maj, säger Mattlar.

Zoom

Jani Mattlar, företagare på sportbaren Office. Foto: Peter Stolpe



Alla gillar ändå inte tanken på att möjliheterna att marknadsföra happy hours ökar. Det finns farhågor om att fenomenet ökar alkoholkonsumtionen i stort och därmed också alkoholskadorna.

- Marknadsföringen fungerar som ett lockbete att köpa alkoholdrycker, skriver föreningen Raittiuden Ystävät i ett utlåtande.

Susanna Ristiluoma framhåller däremot att det bara är en liten del av den totala alkoholkonsumtionen som serveras i restauranger.

Hon säger att branschen skapar jobb och att det är bättre för samhället att konsumtionen sker i en övervakad miljö.

Mattlar instämmer i den tankegången. Han säger att de största problemen kommer från spritflaskorna och ölet som dricks i hemmen, ofta framför barnen.

- Det är något helt annat än måttligt drickande i socialt umgänge i välskötta enheter, säger Mattlar.

Möjligheten till happy hour är bara en av sakerna som den nya alkohollagstiftningen förde med sig. Andra ändringar är att starkölet (upp till 5,5 volymprocent) får säljas i affärer, att restauranger får lite friare öppethållningstider och att mikrobryggerier får lite bättre möjligheter att sälja sina produkter.

Susanna Ristluoma tycker att den nya lagstiftningen överlag tog flera steg i rätt riktning.

- Men visst finns det saker som ännu kan förbättras.

Jani Mattlar är mera kritisk till det nya regelverket. Han säger att det var minuthandeln (detaljhandeln, alltså affärerna) som vann på ändringarna - och att det därmed gynnar drickandet hemma i stället.

- Jag minns inte ens när det senast skulle ha gjorts någon större positiv sak för restaurangerna, säger han.

Jani Mattlar menar att det är helt andra saker som branschen nu skulle behöva. Han pratar till exempel om att pressa tillverkningsskatter och att få ner momsen på drycker som serveras i restauranger.

- Med sådana åtgärder kunde man nå en mera europeisk mat- och dryckeskultur, som det pratas så mycket om, säger Mattlar.