Vin på flyget

Velvet devil

För ett antal år sedan figurerade en intressant undersökning i vinpressen. Den handlade om smaksinnets påverkan i flygplanskabinen.

En ”syster i gastronomi” berättade att hon skulle resa till Seychellerna över sin semester runt julen.

Härav återkom minnena och gav mej idén att rekapitulera ämnet ”smaksinnet vid 10000 meters altitud”. Undersökningen hade beställts av Lufthansa och Fraunhoferinstitutet fick uppdraget att reda ut frågan.

Under Antti Palomäkis tid vid Finnairs vinkällare vann bolaget flera pris för bästa flygviner. Man kunde få avnjuta åtskilliga rariteter på businessclass och taxfree shopen på Vanda var en guldgruva att fynda uti, även om plånboken av iver kunde bli ansträngd.

Men flygturen gav sällan den förhöjda upplevelsen som den höga servicenivån och den högklassiga buteljen skulle ha förutsatt. Och det var inget fel på vinet.

Det är emellertid några faktorer som påverkar rätt kraftigt smakintrycken i en flygplanskabin.

För det första är luften torr vilket påverkar slemhinnorna som blir uttorkade. I den torra kabinen producerar vi också mindre saliv vilket påverkar smaksinnet. Slemhinnorna bör vara i bra skick för att kunna absorbera doftmolekylerna – luktsinnet är ju mycket viktigt när det gäller aromintrycken av vinet. Vi vet ju också att den opåverkade salivens proteiner till en del neutraliserar skarpa tanniner (garvämnen) genom att koagulera, då en avnjutning sker hemma under mysiga förhållanden i glada vänners lag.

För det andra påverkar tryckvariationerna smaklökarna så att deras kapacitet minskar. Allt som man sätter i sig smakar mindre och vissa smaker och dofter påverkas mera än andra.

För det tredje påverkar ljudet i kabinen av olika decibel smakintrycken. Durrandet stör och gör att vi inte har samma koncentrationsförmåga på de sublima smakerna.

När doft- och smaksinnena reduceras kommer det som kallas vinets struktur att mera dominera. Alltså syra, tanniner och alkoholen kommer mera fram. Tanninerna blir hårdare, syran tycks öka och alkoholens ”eldflod” övergår det poetiska. Vinerna blir vassare, kantigare och sträva. Sötman och till och med sältan i maten avtar. Detta kan i vissa fall betyda att ett fruktpackat turboaromatiskt vin av ”the global style” börjar  verka strukturerat och i bästa fall låter en ana en förlorad elegans.

Följaktligen kunde man i all anspråkslöshet formulera några intressanta principer för vinvalet till flyget.

Eftersom den reducerade salivmängden gör att vinerna känns torrare och strävare är det till fördel att välja viner som är mjukare med snälla tanniner, lägre syra och mera fruktighet. En mogen fruktig Merlot gör sig garanterat bättre än en sträv Cabernet Sauvignon-dominerad Bordeaux, som kan kännas både sur och kärv.

Alltså: välj röda fylliga med frukt och snälla tanniner och vita fylliga. En skumpa med syrlighet kan dock göra sig väl som aptitretare.

I dagens budgetflyg serveras för det mesta mycket futila anrättningar, som man tar betalt för. ”Allt var mycket bättre förr”! När man reser ner till Europa blir sällan flygresan tidsmässigt så utdragen att man skulle börja känna sin svulten. Stressa därför mindre och begå en trevlig frukost före avgången och/eller spara pengen till en trevlig måltid vid framkomsten, strax före hypoglykemin börjar göra sig påmind.

Ett andligt spis i form av en medhavd god bok till kabinkaffet ger mera än en skorpa med en pålagd stekt tars av kyckling under en några timmars flygresa.

Under en resa med Lufthansa någonstans över Mellaneuropa för några år sedan svarade jag stewardessen på hennes vänliga förfrågan: ”Ich habe Angst, dass ich einen Rotwein brauche”. Hon återkom efter en kort minut med ett glas rödtjut fylld till bredden – en Merlot nånstans från nya världen med ett lugnande: ”Mein Herr, machen Sie Ihnen keine Sorgen dafür”! (Jag behövde alltså inte bekymra mig och det kändes skönt).
 

Veckans vin blir alltså en Merlot från Washington State.

Velvet devil

 

The Velvet Devil Merlot 2015 Alko nr 407977 är gjord av hardrockaren Charles Smith (som också gör den fina Rieslingen Kung Fu Girl) på 100% Merlot. Priset är 15,90 euro per 0,75 liters flaska, alkoholen är den amerikanskt sett rätt moderata 13,5%.

Vinet är rubinrött, har bra gardiner med fruktig doft påminnande om blåbär och mörka körsbär.

Smaken är medelfyllig och vinet har trots sina mjuka tanniner ändå en ryggrad och har inslag av körsbär och tydliga blåbär. Det är en fin Merlot som är typisk för druvsorten. Den är klart prisvärd och väl ägnad till köttgrytor, grillspett, gris som inte kräver tuffa tanniner..

Eftersom svartvinbärsinslaget saknas, vilket ibland gör att man vid vinprovningar sammanblandar Meroterna med Cabernet är det med en viss glädje man upplever denna rena Merlot.