Sockerbegär enligt kinesisk medicin

flow kitchen sockersug

Näringsbrist, dålig matsmältning eller stress? Eller något så enkelt som ett stöd för våra matsmältningsorgan? Enligt kinesisk medicin kan sockerbegär bero på flera olika saker.

Varför känner vi sötsug? Och varför är det så svårt att bli av med det? Vi vet alla att socker och sötsaker i stora mängder är dåligt för oss och bidrar till en rad olika hälsoproblem. Men enligt traditionell kinesisk medicin behöver inte sockerbegär alltid vara av ondo.

 

Socker är kroppens grundläggande bränsle. Matsmältningen omvandlar maten vi äter till glukos, alltså socker,  och på så sätt får kroppen den energimängd den behöver. När vi känner ett sockerbegär handlar det i själva verket om att kroppen längtar efter det som den behöver för att skapa energi.  

Enligt kinesisk medicin kan det finnas otaliga orsaker till varför du inte får i dig tillräckligt med energi och därför upplever ett sockerbegär. Här tas några av dem upp tillsammans med tillhörande förslag på lösningar. 

 

flow kitchen sockersug5


Orsak:
Näringsbrist

Om du äter mat som inte passar dig, eller om du i det stora hela äter för lite mat och därmed får i dig för lite kalorier, kan kroppen visa detta genom ett sötsug. Om du inte får i dig tillräckligt med näring kommer din kropp att signalera att nu behövs det energi, och det snabbt! Och allra lättast får kroppen energi från snabba kolhydrater och sötsaker. Inte så konstigt att vi ofta överrumplas av sockerbegäret då vi är trötta och hungriga. 

Lösning: Ät bra mat

Kort och gott, om du äter tillräckligt med bra och näringsrik mat får kroppen all den energi den behöver och du behöver inte i panik kompensera med en massa sötsaker och snabba kolhydrater. När kroppen inte lider av konstant näringsbrist är chansen är stor att sockerbegäret blir ett minne blott. 
 

flow kitchen sockersug6 

Orsak:
Dålig matsmältning

Det är via matsmältningen vi får tillgång till all den energi och näring som vi får i oss via maten. Matsmältningen omvandlar maten till energi som tas upp i blodet och förs ut till cellerna i hela kroppen. Men om tarmen inte fungerar som den ska kan inte heller näringsämnena tas upp av kroppen och vi får näringsbrist, vilket leder oss tillbaka till den första punkten. En dåligt fungerade tarm kan alltså i längden leda till näringsbrist. Symptom på dålig matsmältning kan vara trötthet, illamående, trög mage, diarré, halsbränna, magont, gaser, dålig aptit och hudproblem. 

Lösning: Ta hand om tarmen

Att ge en universal lösning på ett så stort och individuellt problem som dålig matsmältning är omöjligt. Men om du misstänker, eller vet, att din matsmältning inte fungerar optimalt är det första du kan göra att observera när problemen uppkommer. Är det när du ätit eller druckit något speciellt? Reagerar du på gluten eller mjölkprodukter? Kan du inte smälta rött kött eller råa grönsaker? Skriv en matdagbok under ett par dagar och se om du kan upptäcka ett mönster. Undvik sedan den typen av mat du märker att din kropp inte tycker om. Ofta när matsmältningen inte fungerar är det också på grund av en obalans i tarmfloran. För lite goda bakterier och för mycket av de dåliga. Då kan tillskott av mjölksyrebakterier (probiotika) hjälpa till så att tarmfloran balanseras. Sök hjälp om dina problem känns oöverkomliga på egen hand. 


flow kitchen sockersug4


Orsak:
Stress

Stressen, den största boven av dem alla. Stress orsakar dålig matsmältning, vilket tar oss tillbaka till föregående punkt och sedan vidare till den första. Allting hänger ihop. När man är orolig, stressad och/eller känslomässigt upprörd går kroppen in i kamp- och flyktläge och all energi skickas till de organ och system som behövs för tillfället. Kroppen tror att det är fråga om liv och död och gör allt för allt hålla oss säkra. Matsmältningen, immuniteten och vissa minnesfunktioner stängs av. Denna reaktion är helt på sin plats vid en livshotande situation. Tyvärr går många av oss omkring med ett konstant stresspåslag. Kroppen är då på helspänn så gott som hela tiden och gör av med massor av energi. Att sockerbegäret kommer som ett paket på posten när vi är som mest stressade är egentligen ganska logiskt, eller hur? 

Lösning: Se över ditt liv

That's a big one, jag vet. Det är frågan om så mycket mera än att hitta en lösning på bara sockerbegäret. Att hitta ett svar på hur vi ska minska stressen i dagens samhälle är en av de största och viktigaste frågorna vi står inför just nu. Var ska man börja och hur ska man bära sig åt? Det du kan göra är att börja med dig själv. Vänd dig inåt istället för att söka svaren utifrån. Hur mår du? Vad får dig att må bra? Vad vill du ha mera av i ditt liv? Tar du dig tid för återhämtning? När har du känt dig totalt avslappnad och tillfreds senast? Hurudant liv vill du leva? Stora frågor, men ack så viktiga svar. Och om sötsuget försvinner i takt med att du stressar mindre är det ett stort plus. 


flow kitchen sockersug2 

Orsak: Vår livsmedelsförsörjning

Vi äter inte längre samma mat som våra förfäder gjorde. Maten vi äter innehåller mindre mineraler och näringsämnen än tidigare på grund av hur den idag odlas och tillverkas. Jordmånen har blivit fattigare som följd av enorma skördar och med tiden innehåller grödorna mindre och mindre näring. Och dessutom bearbetas en stor del av vår mat väldigt mycket. Den värms upp, kyls ner, konserveras och förpackas för masskonsumtion. 

Lösning: Ät ren mat 

Köp ekologisk och lokalproducerad mat i mån av möjlighet och undvik förpackad mat med långa innehållsförteckningar. Det löser inte det stora problemet med allt näringsfattigare mat världen över, men även den minsta handlingen du gör idag har en positiv inverkan på utvecklingen. 

 flow kitchen sockersug3


Orsak:
Stöd för matsmältningen

Enligt kinesisk medicin känner vi sockerbegär eftersom det är ett stöd för matsmältningen. Varje organ hör ihop med en specifik smak, lite av den rätta smaken förstärker organet medan för mycket försvagar det. I traditionell kinesiskt medicin är sött smaken som är kopplad till matsmältningen. Och vem har inte känt ett sockersug direkt efter maten? Det betyder att kroppen helt enkelt signalerar att den behöver lite stöd (sött) för att smälta maten. Intressant eller hur?


Lösning:
Måtta med allt

Förr i tiden räckte det med lite torkad frukt för att stilla sockerbegäret efter en avslutad måltid. Nu är det glass, kakor och annat sött som blivit normen. Men när mängden sött blir för stort försvagas matsmältningen istället för att förstärkas. Då vill vi bara ha ännu mera sött för att kompensera den dåliga matsmältningen, och den onda cirkeln är ett faktum. Träna dig själv att nöja dig med något litet istället för en gigantisk efterrätt. Kanske en bit mörkchoklad eller en färsk dadel eller två. Måtta med allt, det är den allra bästa lösningen. 

 


Krönikan är baserad på en artikel av Lynn Jaffee, licensierad akupunktör och författare till boken ”Simple Steps: The Chinese Way to Better Health”. Artikeln kan läsas engelska HÄR och på svenska HÄR. Lösningarna är baserade på mina egna tankar och erfarenheter. 


Text: Nathalie Aurén
Bilder: Bild 2 Pixabay, övriga Unsplash