Skapa sunda hälsomål inför det nya året

Flow kitchen alltid nyttar3

Hur kan man förhålla sig till det nya året utan tänka allt eller inget, nu eller aldrig? Kan man ha mål som berör kost och hälsa och ta sig mot dem på ett sunt sätt, utan att de tar allt för mycket tid och energi?

Vi är inne på den andra veckan av det nya året och en del av er har kanske bestämt er för att så att säga "ta tag i livet". Börja ett nytt kapitel, sluta med ditt och datt, och istället börja med det, det och det. Med nedskrivna nyårslöften och siktet inställt mot nya mål. Gissar jag rätt? 

Och ett nytt år kan vara precis det du behöver för att skapa den nya livsstilen du så gärna vill ha. Egentligen har det ju inte skett något under, det är bara en siffra i vår kalender som har ändrats. Men för att vi människor är funtade som vi är, ser vi ett nytt år som en möjlighet. Som ett nytt, oskrivet blad. Inte alla så klart, men ganska många av oss. Och varför inte använda den möjligheten till att skapa nya vanor och få kraft för att börja ta dig mot dina mål? 

Jag tycker om känslan av att börja på ett tomt blad, som ett nytt år så symboliskt för med sig. En chans att börja om, och känna en pirrig förväntan inför vad det nya året ska bjuda på. Det jag vill göra det här året är att verkligen fokusera på min hälsa. Att ta hand om mig själv och min kropp, och göra saker för att hela jag ska må bra. Äta mat som jag vet att fyller mig med energi och gör att kroppen känns pigg och stark. Göra mera sådant jag blir glad av och se till att ta tillräckligt med tid för vila och återhämtning. Och just den här tiden vi nu befinner oss i känns väldigt inspirerande, de här första dagarna av januari. Som en tid för att sätta känslan för vad en vill att 2018 ska handla om. Att ta några prövande steg framåt och införa nya vanor. En tid för reflektion och nya vindar. 

 Flow kitchen alltid nyttar

 

Men. Den här tiden kan dock också kännas överväldigande. Nyårslöften och tankar om att "börja det nya livet" kan sannerligen föra med sig onödig stress. Allt som oftast handlar det om mat, förbud, viktnedgång och träning. Tankar om beach 2018 och en ny garderob. Bort med allt som är onyttigt och att istället bli hälsan själv. Mycket prestation, viljestyrka och en rädsla för att misslyckas. Och tyvärr kan det då bli så att vi sätter käppar i hjulen för oss själva, går in för hårt och sedan ger upp. Faller tillbaka i de gamla vanorna och känner oss, just det, misslyckade. 

Men det behöver inte bli så. 

För allting handlar om din egen inställning. Väljer du att börja det nya året med piskan i högsta hugg och tänka nu eller aldrig, eller bestämmer du dig för att ta ett helt annat, mjukare mindset? Att istället vara snäll, peppande och förlåtande mot dig själv. Att inte ställa för höga krav eller införa en massa förbud. Att se din resa mot dina mål som ett spännande äventyr. Du vet vart du vill komma, men du vet inte riktigt hur vägen dit ser ut. Och det kan du omöjligen veta, om du inte har förmågan att se in i framtiden. Vilket jag vågar påstå att du med all säkerhet inte har. Du kanske vet vad du behöver göra för att börja må bättre, tappa de där extra kilona som smugit sig på eller kunna springa x antal kilometer. Men du prövar dig fram och lär dig vad som funkar och inte funkar för dig. Och om, och när, du gör ett snedsteg är det verkligen inte hela världen. 

För du är ju ute på ditt eget lilla äventyr, inte sant? 

Nåväl. Jag har inte någon utbildning inom kost, hälsa eller psykologi. Men det jag har är erfarenheter av att ha gått genom den här rumban ett antal gånger själv. Jag har lärt mig av mina misstag kan jag gott konstatera. Och jag vet hur jobbigt det känns när man inte har någon aning om hur man ska bära sig åt för att nå sina mål eller ta sig ur skiten man för tillfället befinner sig i. Därför vill jag dela med mig av några väl utvalda råd, som jag önskar att någon gett mig i tiderna. 

 Flow kitchen alltid nyttar2


Mina 5 bästa tips för hur du kan skapa sunda hälsomål och  sedan förhålla dig till dem på ett avslappnat vis: 

 

1. Hitta det som passar dig 

När det kommer till vår egen hälsa finns det ingen annan än vi själva som kan veta vad som är rätt eller fel. Och ganska ofta vet vi det inte själva heller. Därför gäller det att våga testa och pröva sig fram, och framför allt att lyssna på kroppen. Har du aldrig gjort det tidigare kanske du undrar vad jag riktigt menar. Jo. Känn efter. Får du ont i magen efter att ha ätit en viss typ av mat? Hur känns kroppen efter att du ätit för mycket? När blir du trött, hängig och energilös? Är du verkligen mätt? Det finns inget quick fix eller en universell lösning som passar alla. Du behöver hitta det du mår bra av. Mår du bra av att skippa frukosten, då gör du det. Gillar du kaffe och tål att dricka det, fortsätt dricka för all del. Behöver du kolhydrater för att orka, ät dem.  Blir du oerhört lycklig av favoritchokladen på fredagkväll, njut av den! Jag kunde fortsätta i all oändlighet, men du fattar poängen?

2. Tänk lagom

Ingenting är så onyttigt att det aldrig går att äta. På samma gång ingenting är så nyttigt att det bör överkonsumeras. Lagom av allt är alltid bäst. Både när det gäller kost, träning och det mesta i livet i stort. Du behöver inte gå all in. Du kan ta ett steg i taget. Och sedan nästa, och nästa. Försök hålla det i bakhuvudet när du börjar röra dig mot dina nya mål. 

3. Lägg till istället för att ta bort

Att skapa förbud i livet är en fälla, och den fällan är så lätt att trampa i. Hur många gånger har man inte tänkt "nu slutar jag med det här och ska aldrig äta/göra/säga det igen". Och hur bra gick det? Inte så bra, eller hur? Istället för att bestämma dig för att sluta med någonting helt kan du bestämma dig för att lägga till saker som gör dig gott. Om ditt mål berör kosten, lägg då till mera av det som är nyttigt istället för att ta bort allt onyttigt på en och samma gång. Börja med att lägga till mera grönsaker på din tallrik. Nästa steg kan vara att dricka mera vatten. Sedan kanske du prövar det där nya vegetariska receptet du sett. Tar en frukt till mellanmål istället för en bulle. Och plötsligt har du sakta men säkert tagit dig en god väg mot ditt mål. 

4. Skippa det dåliga samvetet

Dåligt samvete borde förbjudas. Som sagt, lagom är alltid bäst. Och ibland innebär det att göra eller äta vissa saker som du egentligen vet att din kropp inte mår så bra av. Och så ska det få vara, vad vore livet annars? Låt inte det dåliga samvetet förstöra för dig, njut istället av det du gör för stunden, mår bra av och behöver just då.

5. Låt det ta tid

Att införa nya vanor och skapa en ny livsstil är inget som sker över en natt. Inte på några veckor, eller ens månader. Ha tålamod och låt det ta sin tid. Ibland tar du tre steg framåt för att i nästa stund snubbla fyra steg tillbaka. Och så fortsätter det. Det hör till. Visa medkänsla och kärlek gentemot dig själv och var stolt över att du börjat din resa mot dina mål. Och sedan upptäcker du plötsligt att du tagit tio stora kliv framåt. Det är det som är äventyret. 

 

Lycka till! Jag tror på dig.

 

Text: Nathalie Aurén
Bilder: Unsplash
Blogg: Flow Kitchen
Instagramaurennathalie