Medvetet ätande - vad är det?

FlowKitchen jordgubbar

Alla har vi hört att man ska äta långsamt och tugga femtioelva gånger. Vi vet om det, och ändå gör vi oftast det rakt motsatta. Att äta medvetet är så mycket mera än att tugga bra, det är en av grunderna för kontakten med vår kropp och dess signaler.

Förra helgen var jag på brunch vid ett café jag inte besökt tidigare. Det var ett riktigt hälsoställe med ett brett utbud av alla slags nyttigheter. Smoothies, juicer och raw cakes, den ena vackrare än den andra. Härlig, avslappnad atmosfär. Precis ett sådant ställe som jag älskar. Brunchen var helt vegansk och bestod av flera olika matiga sallader med diverse röror och små plock som tillbehör. Falafel, hummus, glutenfritt bröd och melon. Och så en grön juice och en fräsch kakbit till efterrätt. Jag kunde knappt bärga mig, jag ville smaka på precis allt.

 

FlowKitchen medvetet atandeDen fantastiska brunchen. Det ser inte mycket ut, men det var mättande som bara den!

 

Min tallrik blev full. Jag högg in och tänkte inte på något annat än hur lycklig jag kände mig, och hur gott allting smakade. Och om jag borde ha tagit lite mera av den röda hummusen? 


När det sakta
men säkert (eller ganska fort egentligen) började bli glesare på tallriken var jag mätt. Det hade varit alldeles fantastiskt gott, men det räcker nu tack. Det sa min mage. 


Och vad gjorde jag?
Jag tog en liten paus. Max ett par minuter. Sedan fortsatte jag. Och åt upp precis allting. 


Ni kan ju tänka
er hur jag mådde efteråt. Inte sådär lätt och energisk som man känna sig efter en helt växtbaserad måltid.


Nej, istället hade
jag så ont i magen att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Jag kände mig allt annat än lätt och energisk. Och dessutom slog det mig att jag inte varit speciellt hungrig innan brunchen heller. 


Alltså.
Varför i hela fridens namn glufsade jag i mig på det sättet? 


Jo, för att jag älskar mat.
 Det gör jag av hela mitt hjärta och tror inte att den saken någonsin kommer att ändras. Missförstå mig inte nu, brunchen var bland de godaste jag ätit och jag njöt av varje tugga (åtminstone tills jag blev mätt). Och att jag inte är van att äta helt veganskt med alla bönor och ärter kan också ha bidragit till att min mage reagerade som den gjorde. 


Men allra mest
 glufsade jag i mig som jag gjorde för att jag inte har en aning om vad medvetet ätande är. Nog i teorin, men inte i praktiken. Inte när maten, känslan för maten och situationen i sig tar över och kontakten med den egna kroppen och dess signaler försvinner.  


Och tyvärr har
jag en känsla av att jag inte är den enda som älskar mat lite för mycket ibland. Men man kan alltid ändra sitt beteende, eller hur? Därför ska vi nu lära oss lite mera om medvetet ätande, och kanske vi efteråt kan börja äta mera medvetet, tillsammans? 

 

FlowKitchen sommarsalladVarför äter du, egentligen? Är du hungrig eller bara sugen?



Vad är medvetet ätande?


Medvetet ätande, eller mindful eating, kommer från mindfulness, vilket betyder medveten närvaro på svenska. Att vara medveten och uppmärksam i det du gör, att vara här och nu. 


Medvetet ätande
innebär precis samma sak. Att stanna upp och vara närvarande i stunden. Enligt Elin Borg, författaren till boken "Mindful Eating – Lyssna på din kropp och ta kontroll över ditt ätande", är målet med medvetet ätande att du vid varje tillfälle som du stoppar något i munnen vill vara medveten om varför du äter, vad du äter, hur du äter och hur din kropp påverkas av det du äter.


Hon menar att
ett medvetet ätande hjälper dig att välja bort småätande och överätande, men också att verkligen kunna njuta av maten som du väljer att äta. 


Genom medvetet ätande
lär vi oss att följa kroppens behov. Våra kroppar är så smarta att de vet exakt vad, när och hur mycket föda vi behöver för att må bra, om vi bara lärde oss att lyssna på signalerna. Ofta har vi svårt att veta skillnad på om vi är hungriga eller bara sugna. Det är så enkelt att missta sug för hunger, vilket gör att vi äter även när vi inte egentligen hade behövt. Och när vi är sugna väljer vi dessutom automatiskt sämre alternativ. Det betyder att medvetet ätande också gör så att vi väljer bättre och mer näringsrik mat, eftersom vi lär oss att känna skillnad på sug och hunger. 


På samma sätt
är det med mättnadskänslan. Kroppen säger nog till när den är tillfredsställd, men om vi inte lärt oss att lyssna på den signalen äter vi allt som oftast för mycket. Precis som jag gjorde på brunchen. 


Elin Borg poängterar att
medvetet ätande inte är någon diet eller bantningsmetod. När man följer en diet äter man enligt bestämda regler, och dessa regler har inget att göra med vad din kropp behöver och vill ha. Alla dieter innebär att man inför olika slags bestämmelser och restriktioner som kontrollerar ditt ätande. Och istället för att lyssna på din kropp kopplar du bort den och stänger av. Du tänker istället för att känna efter.  


Fördelar med medvetet ätande:

  • vi äter bara när vi verkligen är hungriga
  • vi äter mera sällan 
  • vi njuter av maten och känner smakerna på ett helt annat sätt
  • vi väljer bättre mat
  • vi lär oss lyssna på kroppen och dess signaler 
  • vi mår bättre

 

FlowKitchen hallongrotGenom medvetet ätande kan vi njuta ännu mera av maten vi väljer
att äta. 



Hur kan du börja äta medvetet?


1. Varför äter du?

Fråga dig själv varför du vill äta. Hur känner du dig? Är du hungrig eller sugen? Är du uttråkad, ledsen, glad eller stressad?


2. Välj det som din kropp vill ha

Känn efter när du handlar, planerar veckans måltider eller står vid kylskåpet. Vad vill du din kropp ha? Är det verkligen glassen den ropar efter, eller är det istället en smoothie med bär och avokado?


3. Foksera på maten och ät i tystnad

Ta bort alla distraktioner som telefon, dator, TV och radio och ge maten och ätandet din fulla uppmärksamhet. 


4. Ät långsamt och tugga ordentligt

Jag vet, du har hört detta många gånger förrut. Men jag upprepar det ändå, för det är viktigt. Matsmältningen börjar redan i munnen, och om vi slänger i oss maten utan att ha tuggat bra blir det fel redan från början. Magsäcken och tarmarna blir belastade helt i onödan och alla möjliga slags matsmältningsbesvär uppkommer. När vi äter långsamt är vi dessutom mera medvetna om när vi är nöjda och mätta. 


5. Känn efter 

Hur känner du dig när du äter? Vad gör maten med din kropp? Känns det bra eller är det obehagligt? 


6. Sluta när du är mätt

Sist men inte minst, sluta äta när du är mätt. Det är okej att lämna kvar mat på tallriken, och med tiden kommer du att lära dig precis hur mycket mat du ska ta för att bli nöjd. 



Det lät ju inte så svårt. Eller vad säger du? Mycket att tänka på är det, speciellt om man inte ätit speciellt medvetet tidigare. Men övning ger färdighet, och det är bara att börja där du befinner dig just nu. Jag tänker själv börja, och jag har en känsla av att det kommer att göra mig gått. Nästa gång jag äter brunch vill jag känna mig tillfreds och nöjd efteråt, det vill jag verkligen. 



Text och bilder: Nathalie Aurén
Blogg: Flow Kitchen
Instagram: aurennathalie
 

http://well-aware-ness.se/vad-ar-mindful-eating/

http://www.healthline.com/nutrition/mindful-eating-guide#section7

Mindful Eating – Lyssna på din kropp och ta kontroll över ditt ätande, Elin Borg, 2013