Ätbara vilda växter

FlowKitchen NathalieAuren granskott

Vi har faktiskt ett helt skafferi utanför våra dörrar, ett skafferi som i de allra flesta hushåll tyvärr har glömts bort helt. Vad kan man riktigt äta ute i naturen? Och vad ska man tänka på när man plockar vilda växter?

Förr i tiden tog man tillvara det mesta som växter fritt ute i naturen. Vilda växter, bär, svamp och rötter. Vi har faktiskt ett helt skafferi utanför våra dörrar, ett skafferi som i de allra flesta hushåll tyvärr har glömts bort helt i dag. Man har kanske inte alls tänkt på att gå ut och plocka "ogräs", eller så är man rädd för att råka plocka något som är giftigt. Men det finns faktiskt betydligt mera ätbara växter än giftiga. Vilka växter kan man äta, och vad ska man tänka på när man rör sig i naturens skafferi?   

Varför plocka vilda växter? Jo, det är helt gratis. Och det finns i oss alla. Det finns kodat i vårt DNA. För det är meningen att naturen ska förse oss med den föda vi behöver. Det är också så ekologiskt som det kan bli, förutsatt att växterna finns på tillräcklig avstånd från trafikerade vägar. Och det är framför allt ett bra sätt att få vistas ute i naturen och njuta av det som ger oss lugn och ro i själen. 

 

FlowKitchen NathalieAuren granskott


Granskott

Äta gran? Javisst. Det är på försommaren när grankvistarna är fyllda med de små ljusgröna skotten man ska plocka dem och använda i matlagning. Eller äta som sådana. Granskott är väldigt näringsrika och innehåller bland annat mycket c-vitamin. De smakar grönt och fräscht, och kan till exempel användas i sallader, i olika inläggningar eller som sirap. Och varför inte i glass? HÄR finns ett recept på fräsch granskottsglass. 

 

FlowKitchen naturensskafferi maskrosBild: Unsplash


Maskros


Det är ju bara ogräs, inte sant? Jo, det kan vara smått frustrerande när maskrosor invaderar trädgården. Men utrota dem inte, plocka dem istället och använd i matlagningen, i till exempel sallader, smoothies, soppor eller som pålägg på smörgåsen. Hela maskrosen är faktiskt ätbar, allt från roten och stjälken till bladen och blommorna. Den innehåller rikligt med C-vitamin, har en utrensade effekt i kroppen och stärker matsmältningen. Välj helst de små, spröda bladen eftersom de större har ganska påtaglig bitter och stark smak. 

  

FlowKitchen naturensskafferi nassla1Bild: Unsplash


Brännässla


Bränn det inte i munnen? Nej, det gör det faktiskt inte. Nässlan är en riktig superväxt och är något av det mest näringsrika som finns ute i naturen. Och tyvärr något som vi oftast inte tar till vara. Nässlor ska plockas på våren och försommaren när de är små och spröda. De innehåller rikligt med järn, och sägs också förbättra hela kroppens förmåga att uppta järn från andra källor. De innehåller också rikligt med C och A-vitamin och så gott som alla de viktigaste mineralerna.

Nässlan är väldigt basisk, och eftersom de allra flesta av oss har för sura kroppar är det ett mycket hälsosamt sätt att balansera PH-värdet i kroppen. Det allra bästa är att torka dem direkt efter skörden och sedan frysa in för att använda i matlagningen under resen av året. Nässlor kan bland annat användas i soppor, gröna smoothies eller som extra topping på gröten. Den brännande känslan försvinner när nässlorna mixas, kokas eller steks. Pulver, extrakt och te gjord på nässlor finns att köpas i de flesta hälsokostbutiker.

 

FlowKitchen NathalieAuren harsyra

  

Harsyra


Som barn har de flesta av oss som växt upp på landet antagligen smakat på harsyra när man lekt i skogen. Den syrliga smaken går inte att ta miste på. Harsyran påminner om klöver och får små vita blommor på försommaren. Hela växten kan ätas rå och den innehåller rikligt med C-vitamin. Man ska dock äta den med måtta, eftersom harsyra innehåller ämnet oxalsyra som kan vara skadligt i stora mängder. Harsyra passar därför allra bäst som tillägg i sallader, smoothies eller på smörgåsen. Eller bara som sådan när man rör sig ute i skogen såklart. 

 

FlowKitchen syren3 

Syrén


Syrénen med dess vackra, väldoftande blommor är ett säkert tecken på att sommaren är här. Och blommorna, de går faktiskt att äta. De smakar inte mycket, men passar bra som dekoration i sallader och på kakor och bakverk. Det går även att göra syrénsocker och syrénsaft. Eller varför inte glass eller smoothies? HÄR finns till exempel ett recept på mjölkfri blåbärs- och syrénglass.


I år när naturen bokstavligen exploderade av grönska redan i början på maj har de flesta växterna blommat och slagit ut flera veckor tidigare än vanligt. Det betyder att den bästa skördetiden av ätbara växter redan börjar vara förbi. Men passar du på så fort du kan hittar du ännu det mesta. Och visst går det att plocka till exempel nässlor under hela sommaren, du ska bara tänka på att plocka de minsta och färskaste bladen. 

 

Text och bild: Nathalie Aurén 
Blogg: Flow Kitchen
Instagram: aurennathalie  

 

Källor:

https://kurera.se/darfor-ska-du-ata-nasslor/
https://www.naturskyddsforeningen.se/vilda-vaxter 
http://www.dagsattplocka.se/