Ät dig pigg i höstmörkret

FlowKitchen Nathalie Auren Pumpasoppa2

Vad kan vi göra för att hålla oss pigga och friska under de mörkaste månaderna på året? Bara genom att äta näringsrik och ren mat kommer vi långt. Lägger man dessutom till bl.a. antiinflammatoriska kryddor, D-vitamin och tillräckligt med sömn har man ännu bättre förutsättningar för att ta sig igenom mörkret med hälsan i behåll.

Den mörkaste tiden är här. Det är mörkt på morgonen när du åker till jobbet och lika mörkt när du kommer hem. När ljuset försvinner blir vi tröttare, och det är lättare att känna sig nedstämd, deprimerad och få ett större sötsug. Självklart påverkar hela ens livsstil med sömn, motion och socialt umgänge hur man tar sig igenom de mörkaste månaderna, men med relativt enkla knep kan vi genom det vi äter känna oss både piggare och hållas friska. Här kommer mina bästa tips!


FlowKitchen Nathalie Auren PumpasoppaEn värmade pumpasoppa är perfekt i höstmörkret.

Ät ren mat

I novembermörkret är det så lätt att falla för frestelserna och äta dåligt. Man har ju fullt upp med att orka stiga upp på morgonen. Men försök skippa skräpmat och alla hel- och halvfabrikat. Ät riktig, näringsrik mat som gör dig mätt och tillfreds. Då blir du också piggare och påverkas inte lika mycket av mörkret. 


Gör storkok

Riktig mat i all ära, men att vara tvungen att ställa sig vid spisen varje kväll och försöka komma på något gott att laga till familjen när man allra helst skulle lägga sig ner på golvet och sova är ingen lyckad kombination. Ta istället tid till att göra storkok ett par gånger i veckan och ha därmed färdig lagad mat att värma de kvällar du är som allra tröttast. 

D-vitamin

Solenergi i pillerform, ett måste för alla som bor i Norden. D-vitamin är en livsviktig vitamin som bildas i huden när vi kommer i kontakt med solljus. Under höst- och vintermånaderna när solen i princip inte lyser alls får vi alldeles för lite D-vitamin i oss, vilket leder till att de flesta av oss lider av D-vitaminbrist. Utan tillräckligt med D-vitamin blir vi trötta, nedstämda, får sämre immunförsvar och har större benägenhet att drabbas av olika sjukdomar. Att äta tillskott i form av D-vitamin är ett enkelt knep för att hållas frisk och pigg under den mörkaste delen av året. 

FlowKitchen Nathalie Auren gurkmeja grotGyllene gröt med gurkmeja och chiafrön, här hittar du receptet.


Ät frukost

Att börja dagen med en ordentlig frukost ger en bra start på dagen och motverkar blodsockerfall längre fram under dagen. En varm gröt med gurkmeja, hallon och päron både värmer och ger kroppen gott om bra näring. 

Antiinflammatoriska kryddor

Vem har inte hört att man ska äta gurkmeja och ingefära när man är förkyld? Och ja, det ska man. Dessa kryddor har mycket starka antiiflammatoriska egenskaper och hjälper dig att hållas frisk. Använd kryddorna i smoothies, varma drycker, soppor och grytor. Också kanel och kryddnejlika är riktiga hälsokryddor som med fördel kan ätas varje dag. 

flow kitchen matcha

Matcha är ett japanskt superpulver. Bild från Pixabay. 


Superpulver

För att maximera näringen i kosten kan det vara bra att ta till några av de superpulver som finns på marknaden. Och speciellt nu den här tiden på året. 

Macapulver är ett ljust pulver från Sydamerika som utvinns från macaroten. Den har en hel rad med positiva hälsofördelar, bl.a. sägs den öka energin i kroppen, balansera hormonnivåerna, bidra till en bättre mental hälsa samt minska på sötsuget och öka förbränningen i kroppen.

Acaipulver har blivit känt de senaste åren från alla så kallade "acaibowls" som figurerat på sociala medier. Acai är ett superbär från Amazonas som påminner lite om ett större blåbär. Bären är mycket näringsrika och innehåller enorma mängder antioxidanter.

Matchapulver har hängt med i hälsotrenden redan en god tid. Matcha kommer från Japan och består av gröna teblad som malts till ett fint pulver som sedan dricks som en varm dryck. Matcha innehåller väldigt mycket klorofyll och har en tio gånger högre koncentration än vanligt grönt te. 


WP42622 290916 nathalieauren vitaminboost smoothie2

Supersmoothie med blåbär, avokdo och nötter.


Ät massor med bär

Att ha frysen full med bär är den bästa planen för att hålla sig frisk i vinter. Och har du inte plockat egna bär duger de inhemska bären i frysdisken precis lika bra. Blåbär är ett riktigt superbär som innehåller stora mängder antioxidanter och vitaminer. Och glöm inte bort hallon, lingon, havtorn och hjortron.  


Kom ihåg det gröna

Att gröna grönsaker är bra för hälsan har vi alla hört till både lust och leda. Men det stämmer fortfarande och vi gör oss själva en tjänst om vi tar och ökar mängden grönt i kosten den här tiden på året. Tänk broccoli, grönkål, gröna salladsblad (ju mörkare desto bättre), spenat, gröna ärter och bönor och avokado. Gröna grönsaker innehåller bland annat rikligt med kalcium och järn.  


Rör på dig

Vad har det att göra med hur du äter? Ganska mycket faktiskt. Rör du på dig, och ser till att få frisk luft varje dag är chansen större att du både känner dig piggare och är mera motiverad till att också äta bra mat. Win win!

Sömn och vila

Vi är ofta tröttare på hösten och vintern på grund av mörkret och det bästa vi kan göra för oss själva är att vila ordentligt och se till att få tillräckligt med sömn. Då kan kroppen ta tillvara all den näring vi förser den med samtidigt som den orkar göra sitt allra viktigaste jobb; nämligen att hålla oss pigga och friska. 


Ät tillsammans med människor du tycker om 

Ja, så enkelt kan det vara. Ibland är det inte maten i sig som spelar så stor roll, utan det är dem du äter tillsammans med som är huvudsaken. När du umgås med dem du får energi av, som får dig att skratta och känna till dig allmänt lycklig blir höstmörkret så mycket enklare att möta. Se till att boka in middagar, mysfrukostar och tekvällar med nära och kära, så ska du se att allting blir så mycket lättare. 

 

Text och bild: Nathalie Aurén
Blogg: Flow Kitchen
Instagramaurennathalie 


Källor:

https://www.dietdoctor.com/se/d-vitamin
http://maca.nu/macapulver/
http://acai.nu/
https://kurera.se/darfor-ska-du-dricka-och-ata-matcha/

https://foodpharmacy.se/2016/08/sju-antiinflammatoriska-favoriter/