10 tips för att stoppa sötsuget

FlowKitchen NathalieAuren chokladgrot1

Vad kan man göra när sötsuget slår till? Ta del av mina 10 tips för att stoppa suget när det kommer.

Alla har vi varit där. Stunderna då sötsuget slår in med full kraft och vi hittar oss själva stående vid kylskåpet eller skafferiet febrilt sökande efter något att stoppa i munnen. Eller gångerna vi sitter i tv-soffan och per automatik bara måste ha något ätbart inom räckhåll. Det behöver inte bara vara sötsaker vi känner sug efter, det kan lika gärna vara något att äta överhuvudtaget som vår hjärna ropar efter.


Att vi dagligen ska äta god mat och annat mumsigt som vi mår bra av är självklart. Mat är en njutning och ger livet en guldkant. Men det är en helt annan sak när beteendet blir okontrollerat och vi inte kan sätta stopp på vårt ätande. Då är det tyvärr inte längre en njutning. Vårt begär och sug efter sötsaker, skräpmat och annat mindre bra ska inte få kontrollera oss, det mår vi naturligtvis inte bra av. Men vi kan faktiskt vända på steken och ta tillbaka kontrollen. Allt är möjligt, det som krävs är en vilja till förändring.

Här kommer mina 10 bästa tips för att stoppa suget när den kommer:

 

1. Stanna upp

Okej, du är sugen på något att äta. Istället för att springa till kylskåpet direkt kan du pröva att stanna upp och fråga dig själv: Vad behöver du? Är du hungrig eller törstig? Har du ätit tillräckligt under dagen? Är du trött, uttråkad eller ledsen? Vad pågår inom dig som gör att att din hjärna vill att du ska äta något? Vänd dig först inåt, bestäm vad du ska göra med den information du får, och först när du vet vad det är frågan om vänder du utåt och handlar utgående från ditt beslut. Kanske du hur som helst bestämmer dig för att gå till kylskåpet, men då har du alla fall gjort ett medvetet val och inte enbart agerat efter din första impuls.


2. Lär känn ditt sug

När du har stannat upp några gånger och tagit reda på vad som finns bakom ditt sug kan du högst troligen börja ana ett eller flera mönster. Finns det tider under dygnet när ditt sötsug alltid återkommer? När under dagen blir du trött och behöver extra energi? Äter du alltid när du är lite nere? Om så är fallet kan vara dags att se närmare på dina känslor och hur du hanterar (eller inte hanterar) dem. HÄR kan du läsa min krönika om känlsoätande. För att upptäcka dina invanda mönster och vanor kan det även vara bra att skriva matdagbok under några dagar. Där antecknar du när, vad och varför du ätit, och förhoppningsvis kan detta visa vid vilka tider och situationer dina fallgropar finns och när du behöver vara lite extra uppmärksam. 

 

FlowKitchen NathalieAuren waffles5

 

3. Ät regelbundet och välj bra mellanmål

Sug efter mat eller sötsaker är kroppens sätt att signalera att den behöver energi. Ganska logiskt egentligen, eller hur? Kroppen lider av näringsbrist och skriker efter bränsle. Socker blir till glukos i kroppen, som är vår huvudsakliga energikälla, och det är därför vi också känner ett sug efter socker. För att undvika detta gäller det att äta regelbundet och att huvudsakligen hålla sig till en balanserad och mättande kost. Då hålls blodsockret på en jämn nivå och vi utsätts inte för energidipparna som gör oss trötta, irriterade och sötsugna.

Få koll på detta genom att äta mellanmål under dagen. Bra mellanmål innehåller protein, kolhydrater och fett. Ett kokt ägg, nötter och en frukt, en smoothie eller skål med naturell yoghurt med bär och nötsmör kan till exempel vara bra alternativ. Och kanske en bit mörk choklad till eftermiddagskaffet för att lyxa till det lite extra. Se till att vara förberedd de tiderna under dagen du vet att du kan bli trött och hängning. Det är en bra idé att aldrig gå någonstans utan att ha ett mellanmål i väskan, det gäller att tänka ett steg längre och på det sättet vara lite smartare än sötsuget. 


4. Gör en sockerdetox

Ibland kan det hända att du behöver vara utan socker helt en tid för att komma ifrån suget. Sockret kan ha blivit som ett beroende och för att bryta det behövs en detox. Då kan det vara en idé att bestämma en tidsperiod då du ska undvika all socker, både i mat, dryck och godsaker, och istället förse kroppen med mera grönt, bra fetter och mycket bär. De första dagarna brukar vara jobbigast, men sedan ger det med sig och suget efter att hela tiden behöva äta något försvinner. 


5. Drick vatten

Något så enkelt som att dricka ett glas vatten kan göra att suget försvinner och att du kommer på andra tankar. Suget kan nämligen ha uppstått på grund av vätskebrist, så att dricka ett glas vatten kan med fördel vara det första du gör varje gång när du märker att suget smyger sig på.


6. Borsta tänderna

Att borsta tänderna är också ett säkert knep som aldrig kan gå fel. För vem vill äta något när man har en fräsch mintsmak i munnen? Det gör ju dessutom även gott för munhälsan.


7. Varva ner och sov tillräckligt

Stress är kroppens värsta fiende. Har vi ett kontinuerligt stresspåslag i kroppen med för höga halter av stresshormonet kortisol gör kroppen av med mera energi och suget efter snabb energi, det  vill säga socker, är ett faktum. Ta dig tid för återhämtning och vila varje dag. Varva ner efter jobbet och hitta rutiner som gör dig lugn och harmonisk. Vi behöver inte hela tiden vara på språng. Vi är inte gjorda för att konstant ha många bollar i luften, vi behöver istället lära oss att göra ingenting. Det är faktiskt bra att vara lat, både för att ditt sötsug och din hälsa överhuvudtaget. Att inte sova tillräckligt är även det en stor stress för kroppen. Se till att få 7-8 timmars sömn varje natt och gör det till en princip att aldrig nervärdera sömnens betydelse för ditt välmående.

 

WP37363 150416 nathalieauren smoothie6

 
8. Rör på dig och bryt mönster

Sitter du vid skrivbordet och känner hur du börjar tappa fokus, tankarna går till kexpaketet du vet att finns i köket och du kan bara inte koncentrera dig längre. Så är det dags att ta en paus och röra på dig. Sträck på dig och ta ett djup andetag. Gå en rask promenad eller gör ett par yogaövningar. Få dig själv på andra tankar och bryt mönstret. Kanske du faktiskt ska äta ett mellanmål, eller så behöver du bara göra något annat en liten stund för hitta tillbaka till fokuset. Som att prata med en kollega, hänga tvätt (om du jobbar eller studerar hemma), eller kanske till och med fuldansa till din favoritlåt. 


9. Fokusera på din anding

När sötsuget kommer är det så lätt att ge efter för den och försvinna någonstans bortom dig själv. För att komma tillbaka till nuet och för att kunna göra medvetna val kan det vara en bra idé att göra andningsövningar. Det behöver inte vara svårare än att sluta ögonen, ta några riktigt djupa andetag och rikta hela ditt fokus på hur dessa andetag känns i kroppen. Din andning är din ankare, den är hela tiden med dig och var du än befinner dig kan du använda dig av den för att bli närvarande i nuet.

10. Var inte så hård mot dig själv

Kanske den viktigaste punkten av dem alla. Kom ihåg att vara snäll mot dig själv under tiden du försöker bli av med ditt sötsug. Det kan vara ett rent helvete att bryta sina invanda mönster, det kräver både beslutsamhet och tålamod. Du gör hela tiden så gott du kan, och de gångerna du ger efter för suget även om du vet att du inte "borde” ska du ge dig själv lite extra omtanke och kärlek. Du är bara människa, och vi människor behöver ibland lite choklad för att må att bra.
 

Sådärja, det var mina 10 tips. Välj ut ett par av dem som du kan tänka dig att testa, och låt mig gärna veta hur det går för dig!

Annat jag skrivit om inom samma tema:

SOCKERBEGÄR ENLIGT KINESISK MEDICIN
ATT VÄLJA BORT SOCKER
ATT VÄLJA BORT SOCKER - MED KÄRLEK
DETOX - VAD, HUR OCH VARFÖR?

 

Text och bild: Nathalie Aurén
Blogg: Flow Kitchen
Instagramaurennathalie