Lägga till istället för att ta bort

kronika flowkitchen3

Istället för att tänka att du ska göra en helomvändning och bara äta hälsosamt kan du göra det motsatta. Fortsätt äta precis som du gör nu. Uteslut och förbjud inget. Fokusera istället på att sakta med säkert införa nya, hälsosamma vanor och råvaror i din kost och vardag.

Att vi äter nyttigt och i huvudsak baserar vår kost på mat som är näringsrik och lagad från grunden gör gott för vår hälsa. Det vi äter går hand i hand med vårt välmående och vi kan själva påverka hur vi mår genom att äta bra.  Men när man pratar om att äta hälsosamt landar fokuset ofta på det man ska undvika och utesluta ur sin kost, vilket gör att man kan känna sig allt från begränsad och överväldigad till less och olycklig.


Och enligt mig borde mat verkligen inte få ha den effekten på oss. Inte på långa vägar. Mat ska vara roligt, njutningsfull och något som för oss samman i olika sociala sammanhang. Mat borde vara enkelt och okomplicerat, och inte så onödigt omtvistat som det blivit. Träningsbloggaren Lina Björkskog publicerade nyligen ett inlägg om detta där hon skrev:

"Tänk inte på vad du ska ta bort, utan tänk på att lägga till det som gör gott för kroppen."


Exakt. Det behöver inte vara svårare än så. Istället för att tänka att du ska göra värsta helomvändningen och börja äta så hälsosamt det bara går kan du göra det motsatta. Ja, det kan du faktiskt. Fortsätt äta precis som du gör nu. Uteslut och förbjud inget. Fokusera istället på att sakta med säkert införa nya, hälsosamma vanor och råvaror i din kost och vardag.

 

kronika flowkitchen

 

Det farliga med att införa förbud är att de är just det, förbud. Och bara själva ordet förbud klingar så fruktansvärt negativt, eller hur? Ibland kan det förstås vara nödvändigt att utesluta vissa livsmedel om man till exempel är allergisk och inte kan äta det utan att bli sjuk. Jag har själv varit i den situationen och inte haft något annat val än att utesluta en lång rad med livsmedel eftersom min kropp bokstavligen ropade i protest varje gång jag åt något jag inte tålde. Men nu efteråt  inser jag att hela processen med att under en lång tid leva enligt en strikt diet och att dagligen känna stressen över att vara så begränsad  gjorde mera skada än nytta för mitt tillfrisknande. Det hade varit tusen gånger bättre att släppa på tyglarna mycket tidigare, och fokusera på att lägga till istället för att ta bort. 

Positivt istället för negativt. Och alla vet vi att det blir så mycket lättare och härligare att leva om man har en positiv inställning till livet. Vår kropp känner hela tiden av våra sinnesstämningar, vår hjärna och våra känslor kommunicerar konstant med resten av vår kropp. Vi är ju trots allt en helhet. Begränsar vi oss, tänker negativa tankar och oroar oss över vad vi kan och inte kan äta skickar vi också ut negativa, lågfrekventa signaler i vår kropp, och hur hälsosamt vi än äter mår vi sämre istället för att må bättre.  

Och alla vi vill ju må bra, inte sant? Vi vill njuta av livet, och där kommer också maten in. För mat är något vi kan, och ska, njuta av. Alla är vi inte lika förtjusta i mat och ätande, och det är okej det med. Men mat som man mår bra av och njuter av kan verkligen ge vardagen en liten guldkant och få en dålig dag att bli åtminstone lite bättre. 


kronika flowkitchen2

 

Hur gör man i praktiken då?


Låt mig ge ett par exempel från mitt eget liv. Jag tycker om att äta färggrann, nyttig mat som jag lagar själv och jag älskar att pröva på hälsosamma alternativ vanliga rätter som anses vara "ohälsosamma", det är något jag verkligen brinner för. Att baka spännande bakverk utan gluten och vitt socker är också ett av mina allra största intressen. Och mestadels består min kost av exakt den typen av mat. Jag äter alltså för det mesta väldigt hälsosamt, och det är något som blivit en livsstil jag trivs med.

Men. Jag älskar också pizza, tacos och hamburgare, och skulle inte vilja leva utan choklad och glass. Ibland har jag inte inspiration till att laga mat på flera dagar och undviker in i det sista att gå till butiken för att handla. Eller ibland kör livet helt enkelt ihop sig, som det gör för oss alla, och det känns helt omöjligt att orka ställa sig vid spisen efter en lång arbetsdag. Då kan ärtsoppa på burk, hämtpizza, pasta med tonfisk och massor med ketchup, eller pyttipanna ur frysdisken bokstavligen vara mina räddare i nöden. Eller så lever jag på frukostmat en hel dag. Vid dessa tillfällen brukar jag försöka fokusera på att lägga till en råvara eller ingrediens i mina måltider som jag vet ger mig lite extra näring och energi. Det kan vara en klick kokosolja i ärtsoppan, extra ruccola på pizzan, en näve tomater i pastan eller ett stekt ägg i pyttipannan.

Det behöver inte vara svårt. Det behöver inte vara stort. Det enda som krävs är en liten, liten extra ansträngning, och den gör gott för hela dig. Glöm alla förbud och restriktioner. Uteslut inget. Anpassa din kost efter livet och vad den kräver av dig, och kom ihåg att maten är något du ska njuta av. Mat är kärlek till dig och din kropp. Istället för att låta maten styra dig och ditt liv kan du styra den, och välja att äta mat du verkligen tycker om och mår bra av. 

 

Text: Nathalie Aurén
Bild: Unsplash
Blogg: Flow Kitchen
Instagram: aurennathalie