Istället för kött

Nathalie Auren Flow Kitchen zucchinibiffar

Att äta mera vegetariskt har kanske aldrig varit så trendigt som det är i dag. Och det är så mycket mera än bara en trend, vi måste verkligen se över vår köttkonsumtion. För vår egen hälsa och för djurens skull, men framför allt för planeten och hela vår framtid.

Det vet de flesta, men eftersom vi är vanedjur kan det kännas väldigt svårt och avlägset att försöka sig på något nytt. Det är ju så lätt att ta till den välbekanta förpackningen med malet kött eller kycklingstrimlor när man vill att vardagen och livet ska löpa så smidigt som möjligt.


Men det finns faktiskt massor med godsaker du kan äta istället för kött. Godsaker som ger dig tillräckligt med proteiner och som dessutom kan ta dig till helt nya smakupplevelser. Och kom ihåg, det behöver inte vara allt eller inget, svart eller vitt. Börja med en måltid i veckan som inte innehåller kött, öka sedan till en hel köttfri dag. Sedan är du igång, och inser förhoppningsvis att det inte var så svårt trots allt. Det gäller bara att få en början! 

 

FlowKitchen Nathalie Auren rodbetsburgare3Saftiga rödbetsburgare! Receptet hittar du HÄR.


Vad kan du äta istället för kött?

 

Bönor

Sojabönor är ett av de allra proteinrikaste livsmedel vi har. Och även andra bönor som kidneybönor, svarta och vita bönor och mungbönor innehåller mycket protein och passar bra som tillskott i olika maträtter, till exempel i bönbiffar och grytor, och till och med bakverk. Tofu och tempeh är gjorda på sojabönor om man inte vill äta dem gröna direkt från frysdisken.

 

Nathalie Auren Flow Kitchen zucchinibiffarZucchini och kikärtsbiffar. Receptet hittas HÄR

 

Kikärtor

Kikärtor finns både okokta och kokta. Det är smidigt att alltid ha ett par paket kokta kikärtor i skafferiet, så att man snabbt kan mixa ihop en hummus (kikärtsröra) när en sallad eller en plåt med rostade grönsaker behöver lite extra smak och kärlek. Kikärtor funkar också bra att använda som bas i vegetariska biffar eller “kött”bullar.

 

FlowKitchen Nathalie Auren zucchinipastaPasta med belugalinser! Receptet hittar du HÄR.

 

Linser

Att göra grytor på röda linser, tomatkross och massor med kryddor är verkligen supergott. Med svarta beluga linser trollar du fram malet köttsås utan kött, och tack vare sitt höga proteininnehåll ger också linserna enkla grönsakssoppor mera mättnad.

 

Nötter och frön

Nötter, frön och mandlar är faktiskt också en proteinkälla och kan ätas som sådana eller som nöt- och frösmör. Mandelsmör är en lyxvara med en helt fantastisk nötig och len smak. Tahini, som är gjord sesamfrön, är en riktig hälsobomb med mycket kalcium och andra mineraler. Smör gjorda på hasselnötter, jordnötter och cashewnötter finns också på marknaden.

 

FlowKitchen quinoa2Quinoa med svamp och brysselkål. Receptet finns HÄR.

 

Quinoa

Quinoa kallas ibland för det perfekta proteinet, eftersom det innehåller nio essentiella aminosyror som kroppen inte själv kan producera. Det är inget sädesslag, utan en ört vars frön man äter. Quinoa funkar bra istället för ris och som tillägg i sallader eller soppor för mera mättnad.

 

FlowKitchen NathalieAuren nachos2Nacho-tallrik med havrefärs. Receptet hittar du HÄR!

 

Havre- och bönfärs

De senaste åren har det dykt upp en hel det vegetariska alternativ i matbutikerna. Havrefärsen Pulled oats och Muru och bönfärsen Härkis är några exempel. Dessa kan bra användas istället för kött i olika maträtter. I tacorätter, på pizza, i biffar eller som pastasås. You name it. 

 

Text och bilder: Nathalie Aurén 
Hemsida: flowkitchen.fi