Hur lyckas du med dina hälsomål?

FlowKitchen Nathalie Auren smoothiebowl3

Hur går man från att vara en målsättare till att bli en person som faktiskt lyckas med sina mål? I denna krönika går vi igenom en utarbetad metod som öppnar upp helt nya möjligheter. Tro mig, ditt mål kan bli verklighet. Är du redo?

Alla har vi varit där. Vi sätter upp ett mål som vi gärna vill uppnå. Det kan vara vilken typ av mål som helst. Stort som smått. Vi lägger kanske ett datum på när vi tänker att målet borde vara uppnått. Men sannolikheten är större att vi sådär vagt tänker att det kommer att ske någon gång i framtiden. Sedan går vi all in och jobbar stenhårt för att komma fram till målet. Och så håller vi på en tid. Men sedan händer något. Tålamodet kanske tar slut, intresset svalnar eller du ger kanske bara upp. Målet kändes inte längre relevant eller så möttes du av mera motgångar än du förväntat dig. Känner du igen dig?


Att sätta upp ett mål är inte svårt. “Jag vill äta hälsosammare”, “jag vill träna mera”, “jag vill gå ner i vikt”. Alla dessa är mål. Problemet med dem är att de är väldigt diffusa. De är ospecifika, otydliga och svävar omkring i luften. Målen behöver istället vara tydliga och klara. Men den största utmaningen när du lägger upp mål i är ändå inte själva målet. Det är hur du ska lyckas med att nå ditt mål. För det är ju vägen dit som är hela grejen. Det är den som gör skillnad, och det är den du har möjlighet att påverka. Det är ju vägen som är livet. 

 

FlowKitchen Nathalie Auren smoothiebowl2Vilka mål har du i ditt liv? Ta det första steget och skriv ner dem!


Enligt John Assaraf och hans föreläsning “How to set and achieve any goal you have in your life”, och otaliga andra gurun inom området, finns det olika metoder man kan tillämpa för att gå från att vara en målsättare till att bli en person som faktiskt lyckas med sina mål. Den största nyckeln i den ekvationen är att vara engagerad istället för att endast vara intresserad. Det betyder att du inte hittar på ursäkter eller skyller på yttre omständigheter. Är du engagerad tar du ditt eget ansvar och gör allt du kan för att målet ska bli verklighet. Du går från att vara en drömmare till en görare. Du tar helt enkelt makten över ditt eget liv.

 
Låt oss säga att ditt mål är att börja äta hälsosammare. Vi kommer nu att gå igenom John Assaraf’s metod för hur man lyckas sina mål och använda det målet som exempel. Observera att du kan tillämpa detta på vilket område som helst i ditt liv, alltifrån din karriär till dina relationer. 

Innan du läser vidare rekommenderar jag att du läser min krönika "Skapa sunda hälsomål för det nya året". I den skriver jag om hur du kan sätta upp hälsomål som verkligen går i linje med det du behöver, tror på och mår bra av. HÄR kommer du till den. 


Redo? Då kör vi. Allting börjar med en fin, rosa triangel: 
Flow kitchen hurlyckasmeddittmal 01Ditt mål


Högst upp i triangeln finns ditt mål. Det första steget är att skriva ner ditt mål. Det finns en otrolig kraft i det att se sitt mål uppskrivet på ett papper. Vad vill du? Målet du sätter upp ska vara specifikt och tydligt. Du ska veta exakt vad det innebär. Oftast tänker vi alldeles för smått, så våga tänka stort. Bra mål ska vara både genomförbara och mätbara. De ska alltså vara realistiska och inte kännas helt omöjliga, men på samma gång vara lite skrämmande och göra så att du behöver tänja på dina gränser. Du ska kunna mäta hur din resa mot ditt mål framskrider. Hur vet du att du är framme? Det är också viktigt att målet är tidsbundet och har flera mindre milstolpar längs vägen. 



Målet att börja äta hälsosammare är otydligt och flygande. Det är med andra ord inget bra mål. Vad betyder det att börja äta hälsosammare? Vad innebär det för dig? Varför är det viktigt? Vad är det du egentligen vill? Vill du gå ner i vikt? Vill du må bättre i både kropp och sinne? Vill du få bukt på hud- eller magproblem? Bena ut målet i konkreta frågor som tvingar dig att tänka ett steg längre. När du gjort det kommer du att ha ett mycket mera specifikt och tydligt mål att sikta mot. 

För enkelhetens skulle säger vi att ditt syfte med att börja äta hälsosammare är att gå ner i vikt. Okej, hur mycket vill du gå ner? 5, 10 eller 15 kg? När vill du ha lyckats med detta? Om två månader, ett halvår eller ett år? Hur mycket tid och energi är du beredd att satsa? Vad kommer det att kräva av dig? 

Flow kitchen hurlyckasmeddittmal 02

Strategi + Taktik + Process


Det största misstaget som ofta görs vid målsättning är att man sätter upp ett mål och sedan hoppas på att målet på något sätt ska förverkligas. Man har alltså ingen aning om hur man ska ta sig mot målet. Man har varken en genomtänkt strategi, taktik eller process. Se ditt mål som en slutdestination och vägen dit som en resa. Och för att ta dig framåt på din resa behöver du veta vad du sysslar med. 

Strategi - din plan för vad du behöver du göra för ta dig till ditt mål



För att gå ner i vikt behöver du se till så att du gör av med mera kalorier än du får i dig. Enkelt och självklart. Gör upp en tydlig plan för tiden som du ska jobba mot ditt mål. Vad behöver du göra varje dag för att ta dig framåt? Hur ska du äta och hur mycket behöver du röra på dig? Hur ska du hantera bakslag, motivationsbrist och annat som kan sätta käppar i hjulen?  



Taktik - hur ska du göra det?



Men vad behöver du helt konkret göra för att lyckas med ditt mål? Du behöver kanske ändra din kost så att du i huvudsak äter näringsrik och bra mat, mycket grönsaker och dricker tillräckligt med vatten. Du kanske ska skippa snabba kolhydrater och tillsatt socker. Att rensa i skåpen hemma kan vara en bra idé, på samma sätt som att planera veckans måltider och göra storkok. Eller så börjar du med att få till en sund måltidsrytm och satsar på att skippa småätandet. Allting utgår från dig själv och vad du behöver. Vad passar dig och din livssituation?

 

Process - följ din plan och upprepa din taktik gång på gång på gång



När du har en tydlig plan och vet hur du ska göra för att följa den är det bara att sätta igång. Nu börjar processen, din resa mot ditt mål!


Flow kitchen hurlyckasmeddittmal 03Vanor och ovanor

 
För att lyckas med ditt mål behöver du skapa dagliga rutiner som gör att du varje dag fokuserar på ditt mål. Vilka konkreta saker behöver du göra varje dag för att komma ett steg närmare målet? Att tänka på målen, läsa dem eller säga dem högt framför spegeln är kraftfulla nya vanor som hjälper till på vägen. Visualisera och känn inom dig hur det känns när du uppnått ditt mål.  

På samma sätt om de nya vanorna gör underverk kan dina invanda mönster och ovanor göra det motsatta. Vi människor är vanedjur som allra helst gör saker på samma sätt som vi alltid gjort. Men för att få ett annat resultat än det du hittills fått i ditt liv behöver du också göra saker på ett annat sätt. Du behöver förändra ditt beteende och bryta dina (o)vanor. Vilka invanda mönster som håller dig tillbaka upprepar du varje dag? 




För att gå ner i vikt behöver du med stor sannolikhet ändra på hur du äter. Du behöver med andra ord göra stora förändringar i dina vanor. Du behöver bryta invanda mönster och göra saker annorlunda. Du behöver våga pröva nya saker, som nya ingredienser och nya hälsosammare alternativ. Kanske du behöver bryta din ovana att äta fem stycken smörgåsar innan läggdags varje kväll, eller kanske vänja dig av med ditt sockerberoende? När du identifierat dina ovanor kan du börja införa nya sunda vanor som du gör till dina nya dagliga rutiner. Det är dessa nya rutiner som kommer att ta dig bort från dina gamla ovanor och göra så att du tar dig mot ditt mål. Tänk ett steg i taget där varje steg bildar din nya väg där du dagligen rör dig mot din slutdestination. 

Flow kitchen hurlyckasmeddittmal 04

Vad tror du på?


Det finns både yttre och inre "beliefs". Dina yttre beliefs är det du pratar om och säger högt. Dina inre beliefs är det du tror inom dig. Kanske du säger åt din partner att du vet att du kommer att lyckas med ditt mål. Men inom dig säger en nedlåtande röst: "Det kommer du aldrig att göra. Du är värdelös/odisciplinerad/dålig". Det betyder att dina inre och yttre belifes är i stor obalans, och det leder till att det kommer att bli väldigt svårt för dig att lyckas med ditt mål. 

För att lyckas med dina mål behöver du tro på dem. Du behöver tro på dig själv, din förmåga att lyckas och att du kan leva det liv du vill leva. Och det bästa av allt är att du kan ändra dina beliefs. Även om du har trott på ett visst sätt hela ditt liv kan du ändra dig. Du kan välja vad du tror på. Du kan välja att tro på dig själv.  




Har man svårt att gå ner i vikt kan det finnas en hel del underliggande beliefs som gör att det helt enkelt känns omöjligt att bli av med oönskade kilon. Det kan vara så mycket mera komplicerat än att man "bara" äter på fel sätt och/eller rör på sig för lite. Sätt dig ner och försök ta reda på vad du tror på. Vilka inre beliefs har du? Finns det något inom dig som håller dig tillbaka från att nå ditt mål? Kan du tänka dig att ändra på det? Kan du välja något nytt att tro på istället? 

Flow kitchen hurlyckasmeddittmal 05 05Ditt stora varför


Den allra viktigaste och största delen i vår triangel är ditt varför. För att kunna sätta ett mål du verkligen vill uppnå behöver du veta varför du vill uppnå det. Ditt varför sätter grunden för hela din målsättning. Om du vet varför du vill uppnå ditt mål kommer du att vara mycket mera engagerad och motiverad att faktiskt göra allt det jobb som krävs. Varför gör du det du gör? 


 
Varför vill du gå ner i vikt? Den viktigaste och största frågan av dem alla. Är det för att passa in i någon bestämd mall och se ut på ett visst sätt? Är det för att förebygga sjukdom? Eller är det för att må bra i vardagen och känna dig stark och energisk? Du är den enda personen som kan svara på ditt varför. Ta tillräckligt med tid för att faktiskt fundera på detta. Känn efter. Är det överhuvudtaget vikten som är problemet? Kan det till och med vara något annat, något mycket djupare som ligger i grunden för din längtan? Innerst inne vet du svaret!

Och vet du vad det bästa är? När alla dessa fem bitar i den rosa triangeln hänger ihop och korrelerar med varandra, då börjar det hända magiska saker i ditt liv. Vågar du ta chansen och börja resan mot ditt mål? 

 

Text, bild och illustrationer: Nathalie Aurén
Blogg: Flow Kitchen
Instagram: aurennathalie 

 

Källor:

How to Set and Achieve any Goal you Have in Your Life with John Assaraf (Part 1)
https://www.youtube.com/watch?v=z4dn8N6LRZc

How to Set and Achieve any Goal you Have in Your Life with John Assaraf (Part 2)
https://www.youtube.com/watch?v=EdeSmIQjVBw