En gladare mage med Food Pharmacy

flowkitchen kronika

När vi har en mage som fungerar är livet enkelt. Har vi däremot en mage som inte är så glad, ja då mår vi inte heller så värst bra. Vår hälsa börjar nämligen i tarmen. En välmående tarmflora med goda bakterier är A och O för att vårt immunförsvar ska hålla oss pigga och friska. Vad kan vi då göra för att boosta vårt immunförsvar och få en så glad mage som möjligt?

I boken Food Pharmacy skriver Lina Nertby Aurell och Mia Clase om tarmfloror, goda bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat. Jag har haft boken i flera år, och fortfarande återvänder jag till den gång på gång för att få nya aha-upplevelser. I början av boken finns ett klockrent uppslag där författarna presenterar 20 specifika budord som tarmfloran tycker extra mycket om. I den här texten citerar jag dessa budord och fyller i med egna tankar och funderingar under varje punkt. Är du redo? Nu kör vi!

 

Tarmflorans budord enligt Food Pharmacy

 

1. Fokusera på vad du ska äta snarare än vad du ska utesluta

Ja och åter ja. Detta är så viktigt. I värld full av dieter och rekommendationer om vad som är hälsosamt eller inte är det så lätt att fasta i förbud-tänket. Vänd istället ditt fokus till vad du ska äta (observera att jag använder ordet ska och inte får) och du ska se att livet blir så mycket lättare. Är glaset halvtomt eller halvfullt? 


2. Ät jättemycket råa grönsaker i många olika färger

Råa grönsaker är som godis för tarmfloran, ju mera färger desto bättre. Men om din tarm är i väldigt dåligt skick kan råa grönsaker vara alldeles för hårdsmälta, och då är det inte så snällt att äta jättemycket av dem. Satsa i så fall på ångade, kokade eller ugnsrostade grönsaker istället. 

 

NathalieAuren FlocwKitchen appelkaka 2Frukt och grönsaker kan man inte äta för mycket av.


3. Ät sparsamt med kött

Mindre kött och mera grönt, det är lite av dagens melodi. HÄR hittar du tips på vad du kan äta istället! 

4. Frossa i gröna blad

Gröna blad är sprängfyllda med vitaminer och antioxidanter som tarmfloran fullkomligt älskar. Ät dem i sallader eller ännu bättre, i smoothies eller juicer. I dem kan du lätt gömma en mycket större mängd gröna godingar som du annars helt enkelt inte hade orkat äta. Bra va?


5. Drick en grön smoothie varje dag

Mera smoothies åt folket! Jag äter en smoothie så gott som dagligen. Ja, du läste rätt. Jag äter den alltid med sked. I mina smoothies mixar jag för det mesta ner en näve gröna blad som baby spenat eller grönkål, och ibland slänger jag i en halv gurka eller en selleristjälk. HÄR hittar du min smoothieguide där jag tipsar om hur du får till den perfekta smoothien.  


6. Om du äter fisk – välj vildfångad

Odlad fisk är inte det bästa, men ibland är det vara svårt att få tag på något annat. Passa på när du råkar få tag på vildfångad lax eller sik, och annars nöjer du dig med det som finns tillgängligt. 

 

FlowKitchen NathalieAuren grren smoothieMera gröna smoothies åt folket!


7. Ät långsamt och tugga noggrant

Att äta långsamt och medvetet är verkligen inte min starka sida. Jag kommer ofta på mig själv när jag slevar i mig maten utan att alls känna efter hur den smakar. Så dumt. Men jag är inte den enda är jag rädd. Och hur många gånger har man inte hört att det är så viktigt att äta långsamt och tunga ordentligt? Nästan så att man blir döv. Men vi kommer inte undan, det är faktiskt väldigt viktigt för hela matsmältningen eftersom allting börjar i munnen. 


8. Skippa processat mat

Riktigt mat är grejer det. Att köpa livsmedel med så kort innehållsförteckning har blivit lite av mitt motto. Alltid lyckas det inte, och det är helt okej. Men i det stora hela försöker jag att handla så lite processad mat som möjligt. 


9. Välj ekologiskt

Jag väljer alltid ekologiskt när det är möjligt. Gör du?

10. Öka näringen genom att grodda och syra

Detta är något jag väldigt gärna skulle lära mig. Jag har varken testat att grodda eller syra själv. Det har känts alldeles för ambitiöst, men det sägs ju faktiskt att det inte alls är så svårt som det låter. 

 

FlowKitchen Nathalie Auren zucchinipastaMalet köttsås utan malet kött, recept från Food Pharmacy hittar du här!


11. Sänk temperaturen några snäpp

Det här var en av de första, och största, aha-upplevelserna jag fick när jag första gången läste Food Pharamacy. Genom att sänka temperaturen när vi både steker och använder ugnen bevarar vi näringsämnen som skulle försvinna om vi fräste på med värmen uppskruvad till max. Det är så att säga mycket snällare, både för maten i sig och för magen, att sänka temperaturen lite. 


12. Välj fett med omsorg

Avokado, nötter, oliv- och kokosolja är mina klara favoriter. Också avokado-, linfrö- och hampafröolja är bra fettkällor. 

13. Pimpa maten med örter och kryddor

Det finns massvis med kryddor som vi kan använda för att ge vårt immunförsvar en extra boost. Gurkmeja och ingefära har de flesta hört om, men också kanel och nejlika är riktiga näringsbomber. Strössla ner en nypa av valfri krydda i din smoothie eller i frukostgröten, och får du i dig en extra dos med antioxidanter utan att du ens behöver tänka på saken. 

 

FlowKitchen NathalieAuren nicecreamguideGlass gjord på fryst banan är både gott och enkelt att göra. 


14. Lär dig själv och barnen att mysa utan socker

Ja och åter ja. Det går att ha myskväll, kalas och kaffestunder utan en massa vitt socker. Det finns  andra alternativ som också barnen kan tycka om, som till exempel dessa snickersrutor sötade med honung eller dessa mjölkfria glassar gjorda på fryst banan. Det är en vanesak att känna att man måste ha godis och choklad när det vankas filmkväll. Även om det också är okej, i lagom mängd. 


15. Bli en näringsjägare (och skippa bakfyllan)

Jag kan nog kalla mig själv för näringsjägare. Med det menar författarna Mia och Lina att man ska göra det till sin mission att leta efter mat som är extra näringsrika och som ger kroppen alla de bra saker som den behöver. Minska på de tomma kolhydraterna, och på det sättet skippa bukfyllan, och istället ge kroppen och tarmfloran fina råvaror fullproppade med näring som de älskar. 

 

Flow kitchen alltid i mitt kok4Bli en näringsjägare!


16. Ge kroppen en chans att återhämta sig då och då genom periodisk fasta

Att ibland ta en lite längre paus mellan måltiderna gör susen för hela kroppen. Det behöver inte vara 18 timmar, det kanske inte alla mår bra av, men att någon gång låta magen vila lite längre än normalt är verkligen jättebra för kroppens återhämtning. 12-14 timmar uppnår man ganska lätt om att skippar kvällsmålet eller frukosten någon dag. Läs mera om periodisk fasta HÄR


17. När du känner dig stressad, ta ett djup andetag och försök fokusera på det positiva i livet

Magen, tarmfloran och hela kroppen påverkas av stress. Det finns faktiskt en direkt koppling mellan hjärnan och tarmarna. Därför ät stress av de mest negativa saker du kan utsätta din tarmflora för, och därmed hela ditt immunförsvar. Så kom ihåg att stanna upp och andas. Gör det för din egen skull!


18. Rör på dig ofta

Alla vet vi att vi ska röra på oss för att må bra. Och självklart finns de med i tarmflorans budord, för också tarmen och tarmfloran behöver rörelse för att kunna hålla igång. 

 

FlowKitchen NathalieAuren supersmoothieKom ihåg att njuta, det är ju det maten är till för.



19. Låt maten vara din främsta källa till näring, men stötta gärna med D-vitamin, omega-3 och synbiotika

Exakt. Också magnesium och någon form av C- och B-vitamin kan vara en god idé för de flesta. Jag tar dagligen en handfull vitaminer för att stötta kroppen. 


20. Njut, och var inte för hård mot dig själv. Det är viktigast av allt.

Ja, så är det. Kom ihåg att vara snäll mot dig själv. Inget dåligt samvete för att du ätit något du inte "borde" ha gjort, och inte heller några stränga regler. Inget av det gör gott för din mentala hälsa eller tarmflorans välmående. Fokusera istället på all den underbara, näringsrika maten som ger dig och din kropp glädje och styrka. Och låt livet göra sin grej. Njut!

 

Text och bilder: Nathalie Aurén (bild 1 unsplash.com)
Hemsida: flowkitchen.fi

Källa: boken Food Pharmacy av Lina Nertby Aurell och Mia Clase