Baka utan gluten, mjölk och socker

FlowKitchen chokladjordnotsbrownie2

Att baka glutenfritt har blivit mycket populärt de senaste åren. Och även att byta ut mjölkprodukterna och det vita sockret mot andra alternativ. Utbudet har ökat enormt, och idag får man tag på de flesta specialprodukterna i matbutiken. Vad ska man tänka på när man bakar utan gluten, mjölk och socker? 

Att baka glutenfritt har blivit mycket populärt de senaste åren. Och även att byta ut mjölkprodukterna och det vita sockret mot andra alternativ. Utbudet har ökat enormt, och idag får man tag på de flesta specialprodukterna i matbutiken. Vad ska man tänka på när man bakar utan gluten, mjölk och socker? 

 
Jag har aldrig varit speciellt förtjust i att baka “vanligt”. Och med vanligt menar jag med vetemjöl och vitt socker. Jag brukade misslyckas med det mesta, till och med med chokladmuffins, och jag hade ett par recept som jag kände mig bekväm med och som fick hänga med under flera år. Men sedan när jag på grund av mina magproblem började äta glutenfritt och fokuserade på att äta mera hälsosamt var det som att en helt ny värld öppnade sig.

Jag upptäckte butikshyllorna med nya, spännande mjöler och växtbaserade mjölksorter och olika alternativ till vitt socker. Det var som att allt det nya och obekanta gav mig motivation till att lära mig något nytt, något som jag kanske till och med skulle kunna bli bra på. Det blev en utmaning att försöka hitta hälsosammare och kreativa lösningar till vanliga bakverk och sötsaker. Och varje gång när det sedan (efter många missöden) till slut lyckades kändes det alltid så obeskrivligt bra. Och det var tack vare den känslan, och jag mådde så mycket bättre, som jag hittade ett av mina allra största intressen; att baka gott och hälsosamt utan gluten, mjölk och socker.

 

WP41451 080816 nathalieauren blabarspajBlåbär- och hallonpaj med vanilj-kokosgrädde.

 

Varför?


Ja, varför ska man egentligen baka gluten-, mjölk- och sockerfritt? Det är annorlunda, hälsosammare och lite av dagens melodi. Men det finns också allvarligare orsaker till att man måste eller väljer att lämna bort gluten, mjölk och vitt socker ur sin kost.

Som jag nämnde började jag äta glutenfritt på grund av mina magproblem, och tyvärr är jag inte den enda. Vi är många som lider av olika hälsoproblem idag. Och vi är minst lika många som inte fått något svar på varför just vi är drabbade. Varför mår vi så dåligt? Det finns inget lätt svar på den frågan. Stress är kanske den största boven? Och inte bara psykisk stress eller stress utifrån. Utan också på grund av att kroppen kan bli stressad av olika livsmedel vi äter, livsmedel som vår kropp inte kan bryta ner och ta tillvara. Det kan vara gluten, mjölkprotein, ägg eller socker som är problemet, eller så en blandning av allting.

Kroppen försöker febrilt säga till och visar oss olika slags signaler för att vi ska bli medvetna om problemet (magont, gaser, förstoppning, hudproblem, humörsvängningar, trötthet etc.). Men oftast är vi ganska dåliga på att lyssna, och därför måste kroppen ropa allt högre för att vi ska förstå att något är fel. Och det kan resultera i allt från allvarligare magproblem, till att en ordentlig sjukdom bryter ut. 

Och det är här man kan välja om man vill pröva på att äta och leva på ett annat sätt. Alla är vi olika, och bara för att mina magproblem blivit bättre av en glutenfri kost betyder det inte att allas blir det. Men ofta kan gluten, socker och/eller mjölkprodukter orsaka en rad olika symptom, och därför kan det alltid vara bra att testa. Misstänker man dock att man kan ha celiaki bör man reda ut det innan man ändrar om kosten. 

 


WP41731 220816 nathalieauren morotskaka3En glutenfri morotskaka som är värd att pröva.  

 

Men blir det nog lika gott?

 
De flesta som äter glutenfritt har troligen fått smaka på en riktigt torr, köpt kakbit, eller ett bröd som smakat som en skosula. Japp, that’s the reality. Men det behöver inte vara så! För det kan faktiskt vara minst lika gott att baka glutenfritt. Det lovar jag. Testa till exempel denna morotskaka, den smakar exakt som en "vanlig" morotskaka.  


Och var hittar man ingredienserna då?


Idag finns de flesta glutenfria mjölsorterna i våra större matbutiker. Också olika sockeralternativ som kokossocker, björksocker och färska dadlar finns numera. Samma sak gäller andra lite mera speciella ingredienser, som till exempel lakrits- och vaniljpulver, nötsmör och chiafrön. Kokosolja och glutenfria havregryn hittas i till och med den minsta matbutiken, medan olika superfood-pulver kan behöva köpas från hälsokostaffärer.

 

 FlowKitchen chokladjordnotsbrownie2En riktigt maffig snickersbrownie med jordnötssmör, choklad och flingsalt. 

 

6 saker att tänka på när man bakar utan gluten, mjölkprodukter och vitt socker:

 
1. Glutenfria mjöler beter sig annorlunda

Det som brukar vara svårast när man bakar glutenfritt är att få till samma konsistens som när man bakar utan vetemjöl. Vete fungerar som ett "klister" och ger degen sin formbarhet och fluffiga konsistens. Glutenfria mjöler har inte dessa egenskaper, och därför måste man tänka lite annorlunda när man bakar med dem. För att glutenfria bakverk och bröd ska hålla ihop måste man ha något som binder degen. Till det används ofta psylliumfrön och fiberhusk, linfrön och ibland chiafrön.

Glutenfritt mjöl drar även i sig mera vätska än till exempel vetemjöl. Därför ska smeten vara mycket lösare och kladdigare innan den far in i ugnen, annars blir det lätt torrt och tråkigt. Och det är också bra att blanda flera mjölsorter för att få en bättre konsistens.

 

2. En annan mättnad

När man bakar med olika nötmjöler och ingredienser som faktiskt är fulla med bra näringsämnen blir också näringsinnehållet mycket högre än i “vanliga” bakverk. Det gör att man blir mätt, och nöjd efter en mycket mindre mängd. Och man får inte samma obehagliga känsla som när man ätit bakverk fulla med vitt socker och andra tomma kolhydrater.


3. Naturlig sötning

Att använda sig av sötning som är så naturlig som möjligt är alltid att föredra. Honung och färska dadlar fungerar utmärkt att använda som sötning i bakverk och efterrätter. Även torkade frukter och färska bär och frukter är bra alternativ. HÄR kan du läsa mera om hur du kan ersätta vitt socker. 


4. Förändrat smaksinne

När man minskar på socker blir smaksinnet automatiskt mera känsligt och man behöver inte längre samma mängd socker i bakverken som man kanske tidigare har använt. 


5. Våga improvisera!

Visst, det kan misslyckas. Men det kan också bli hur bra som helst. Lägg lite mindre sötning i kakan om du tycker mängden i receptet känns för mycket. Eller råkar du inte ha havremjöl hemma kan du byta ut det mot till exempel bovete- eller rismjöl. Våga pröva dig fram!


6. Det ÄR gott!

För många är det en stor sorg att bli tvungen att sluta äta vanligt mjöl, mjölk och vitt socker. Det är en omställning som kräver tid, och många gånger önskar man att det bara skulle gå att äta som "vanligt" igen. Men det behöver inte bara vara ett hinder eller en börda. Det kan bli ett ypperligt tillfälle att få ta hand om kroppen på bästa vis, och att samtidigt få lära sig använda nya ingredienser och produkter. Det finns massor med gluten-, socker- och mjölkfria recept i både böcker och på nätet, och om man ger det en chans inser man att det faktiskt finns otroligt mycket man kan äta och laga, och att det verkligen är gott också. Jag lovar.

 

 

Text och bild: Nathalie Aurén
Blogg: Flow Kitchen
Instagram: aurennathalie