Reko banner

Reko - fyra år av lokal matglädje

Skrivet av Maria Ehrnström-Fuentes 08.09.2017 | 0 Kommentarer

Det har nu gått drygt fyra år sedan REKO startades som ett pilotprojekt i Vasa och Jakobstad. Fyra år av lokal mathandel ger perspektiv. Vi som varit med från starten har fått sett en idé bli till verklighet och växa sig stor. Vi som var med redan på de första möten år 2013, som projekt EkoNu och Foodia
ordnade, där Thomas Snellman lanserade tanken om ett lokalt matnätverk här i regionen vet att det inte var självklart att det skulle bli som det blev. När han ställde sig upp inför publiken på YA i Gamla Vasa och berättade entusiastiskt om vad han någon månad tidigare fått uppleva på en parkeringsplats på den franska landsbygden besvarades hans vision med många skeptiska frågor. Aj direkthandel med mat, är det lagligt? Ska det där faktiskt fungera här? Vem skulle vilja köpa mat ur bakluckan på en bil? Och hur reagerar stormarknaderna på en sådan konkurrent? Det haglade kritiska röster den kvällen men i tumulten som uppstod då när den fullsatta salen upplöste sig var vi ändå några som kände att vi trodde på idén. Vi anmälde vårt intresse för att vara med i en planeringsgrupp i Vasa och ett halvt år senare lanserades Reko på YAs parkeringsplats i Gamla Vasa. Då utgick handeln från skriftliga kontrakt på förhandsbeställda varor. Kontraktet hade vi skrivit på i månadsskiftet april/maj. Varorna levererades i början av juli, direkt från producent till konsument.

Picture4

Här är det värt att komma ihåg att utan Thomas kontakter till bönderna och de olika utvecklingsprojektenas nätverk skulle Reko antagligen aldrig ha blivit av. De mest skeptiska till direkthandel med mat var de som producerade maten. De trodde inte att konsumenterna skulle vilja köpa något av dem. Så de första producenterna som kom med gjorde det mest för att de kände Thomas och visste att de kunde lita på honom. Utan att dokumentera med en uttömmande lista på vem alla som var med vill jag minnas att det handlade om tre-fyra köttproducenter, en hobby-hönsgård (vars egentliga sysselsättning var att hyra ut sommarhöns, inte fungera som äggproducent), några som hade grönsaksodling som sidobusiness, och så några från admin som råkade ha överskott på något i egen trädgård (päron var på vill jag minnas). Vi jobbade faktiskt hårt med att locka med producenterna i början för vi visste att ju bredare produktsortiment, desto mer attraktivt skulle vårt nätverk te sig gentemot konsumenterna. Det var ingen självklarhet att Reko skulle lyckas just då. Själv kommer jag ihåg en mörk och kall (mycket kall, tänk -15 grader) decemberkväll då jag körde över 10 km till YA:s parkering bara för att hämta ett paket med 12 st ägg, till ett pris som inte var nämnvärt billigare än vad jag kunde ha fått på 500 meters avstånd i min närbutik. Just då kändes det inte särskilt vettigt att handla direkt av bonden, det måste erkännas.

image

Men någonting hände under vårt andra 'levnadsår'. Då Reko Vasa flyttade över till Kasern för nästan exakt tre år sedan och media började rapportera allt mer om det nya konceptet kom ett uppsving som vi väntat på; konsumenterna anslöt sig till Facebook-gruppen i rekordfart och beställningarna började trilla in. Plötsligt stod också producenterna på kö och ville med i vår gemenskap. Vi som administrerade hela showen fick börja tänka på vilka regler som skulle gälla utöver grundregeln om att ingen förmedling är tillåten. Efter det gick utvecklingen väldigt snabbt. Försäljning och medlemsantalet i de olika lokala grupperna i Österbotten ökade exponentiellt. 

I skrivandets stund har vår Reko-grupp i Vasa 11.457 medlemmar medan 4.931 personer har gått med i Jakobstads Facebook-grupp. Det var vi som var piloterna. Utöver oss finns det nu över 160 Reko-grupper i hela Finland med ungefär totalt 300.000 medlemmar. I Sverige har Reko också börjat sprida sig. Sedan årets början har man hunnit grunda 45 grupper med över 60.000 medlemmar. Vi har fått lära oss att Reko sprids som en löpeld när konceptet blir känt bland tillräckligt många konsumenter. Sociala media hjälper till att elda på den utvecklingen. Det som nu sker i Sverige har vi sett hända här för ca 2 år sedan då konceptet fick fart under vingarna runtom i landet. Då dök nya grupper och ny medlemmar upp precis över allt. Utvecklingen gick inte att stoppa, eller styra på, marknadsföringen av Reko skötte sig själv. I alla fall just då i stunden.

Vi som varit med från starten här i Österbotten har nog skrapat oss i huvudet många gånger sen det där första mötet på Yrkesakademin. Reko har inga färdiga svar som levereras på en silverbricka när de behövs som mest.  Vi har nämligen också fått lära oss att konsumentbeteendet i Reko-sammanhang är väldigt nyckfullt. Man är med så länge det är skoj och socialt, men i vardagslunkens stress är det inte alla som hinner svänga in via reko, eller ens kommer ihåg att beställa något på förhand. När rolighetsgraden avtar så avtar också tillströmningen av kunder. Eftersom vi är ett nätverk påverkar det här oss alla, både dem som vill sälja och de som vill köpa.  Det är väldigt synd att det ska vara så.

Bönderna som är med behöver oss konsumenter. Vissa av dem har ställt om en del av sin produktion för att kunna anpassa den till den lokala marknadens behov. Vi vet nu också av erfarenhet att Reko kan aktiveras i en handvändning när tillfället ges. Förr vintern ställde vi från admin en fråga på Facebook-gruppen sida: hallå konsumenter - var är ni? På nästa utdelningstillfälle hade besöksantalet mer än fördubblats. För några veckor sedan startade vi en 'rädda blomkålen-kampanj' tillsammans med bonden som Vasabladet  gjort ett stort uppslag om, han som var på väg att plöja ner blomkålen ner i jorden på grund av grossisternas för låga uppköpspriser. Det var inte bara hans försäljning som sköt i höjden när vi lanserade blomkålskampanjen, ett flertal av våra producenter sålde också slut sina varor på den veckans utdelning. Så fungerar nätverk, det blir samarbete, inte konkurrens, när  nätverkets makt aktiveras. 

 

Picture2

Reko är vår egen marknad och med över 10.000 medlemmar har vi en möjlighet att omforma den marknaden så att den passar våra önskemål om hur mat ska se ut, hur den ska produceras för att både bonden och kunden ska må bra. Det finns det massor som kan bli gjort på det lokala planet om vi vill.

För att Reko ska kunna vara mer än bara en marknadsplats för lokalmat behövs mer dialog och mer personliga berättelser. Det är därför vi startat upp den här bloggen i samarbete med Foodly. Vi vill för den här diskussionen framåt. För att kunna uppgradera Reko till en ny nivå av samarbete behöver vi diskutera frågor om vad lokal mat är, hur den ser ut just nu och hur vi som både producent och konsument vill att den ser ut i framtiden.  Här på bloggen är det tänkt att vi ska samlar berättelser om producenter, konsumenter och deras förhållande till maten som säljs via Reko. Vi kommer också att samla recept och tips om vad man göra med alla de fina råvaror som finns i producenternas utbud.

 

Nu börjar resan mot REKO 2.0. Välkomna med!

Picture1

 

Denna text är skriven av Maria Ehrntröm-Fuentes, postdoktoral forskare vid Tammerfors universitets Finlands Akademi-projekt POPRASUS, i samarbete med REKO Vasa Admins.

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar