2

Sockerfritt café

Skrivet av Anna-Sara Sidbäck 25.06.2018 | 2 Kommentarer

För några år sedan var jag på en föreläsning som handlade om "good enough" föräldraskap. Den mycket kloka föreläsaren sa att man ska lista 5 saker som är viktiga för dig som förälder, och försöka följa detta "tillräckligt bra".  

Jag gillade denna tanke, och min lista har levt och prioriteringarna ändrar ju i och med att barnen växer och är i olika utvecklingsperioder. Man kan ju även tänka att man har en dylik lista för sig själv, vad är viktigt i ditt liv? Men att det är ok fastän man inte lyckas följa den alla dagar.

På både min egen och barnens lista finns en gemensam punkt. Och det handlar om socker

Jag är själv känslig för socker och försöker äta så lite som möjligt av det. Nu menar jag ju inte att mina bakverk som jag lägger ut recept på här är något man ska äta varje dag, men bättre än vitt socker är de, de gånger du väljer att äta något sött. Och mitt café skulle ju givetvis vara helt utan produkter med vitt socker.

Jag har läst otaliga böcker i ämnet kost och hälsa, och i precis varenda en så lyfts det vita sockret upp som en fiende för vår hälsa. Sockret kopplas samman med sjukdomstillstånd som cancer, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Vår hormonella balans stör det ju också genom att påverka blodsockret, och går man runt med ständigt förhöjda värden så bildas en inflammation i kroppen. Som ofta kan vara grunden för en hormonobalans t.ex.

Jag kan bli så frustrerad då jag på idrottssammanhang ser hur vi försöker sälja godis till barn för att få in pengar till föreningar och lag. Vilken tjänst gör vi våra barn? Varför ska de "belönas" med lemonad och grisar vid skolavslutningar eller liknande? 

Jag vet hur svårt det är att som förälder sätta gränser och försöka hålla fast vid dom. Man kan bara göra sitt "good enough".

20180623 160749

Till midsommar bjöd jag mina barn på en jordgubbssmoothie istället för lemonad. Den går ju att variera i oändlighet men här kommer inspiration!

Jordgubbssmoothie

(3 stora glas)

3 bananer

2 avocado

5 dl bär (jag hade egna jordgubbar och blåbär från ifjol)

4 dl vatten

1 dl is

Mixa allt och servera! 

20180623 160852

Dadelbollar går utmärkt att göra som en lång fyrkant också, och är många gånger bättre än de sockerstinna "sportstänger" som säljs i affären. Håller länge i frysen. Du vet ju då också vad de innehåller, det behöver inte vara några otäcka tillsatsämnen.

 

20180614 113240

Kommentarer

  • Johanna 25/06/2018 9:31am (7 månader sen)

    Vad kan man använda istället för banan? Både jag och sonen är allergiska mot banan.

  • Anna-Sara Sidbäck 25/06/2018 11:35am (7 månader sen)

    Kanske några päron, äpplen? Mango brukar vara en höjdare i smoothie också! Ger en krämig och god smak!

Skriv en kommentar