2

Antiinflammatorisk granola

Skrivet av Anna-Sara Sidbäck 09.08.2018 | 0 Kommentarer

Taggar:

Denna granola är en av de godaste jag någonsin rört ihop. Inspirationen tog jag från Maria Borelius instagram häromveckan. En granola smaksatt med kryddor som har bevisats ha antiinflammatoriska egenskaper.

20180804 212541

Antiinflammatorisk granola

Rosta i ugn

Valfria nötter (jag hade mandel, cashewnöt, paranöt)

Kokosolja

Honung

Kardemumma, gurkmeja, ingefära, ceylon kanel, havssalt. Eventuellt lingonpulver och tranbärspulver (jag hade inget av det i skåpet tyvärr)

Blanda i då det svalnat

Glutenfria havregryn eller bovetegryn 

Pumpakärnor

solrosfrön

ekologiska russin

chiafrön

goji bär

Mörk ekologisk choklad (minst 70 %)

Smält kokosoljan och blanda i honung och kryddor. På en dl nötter/havregryn använde jag 1 msk gurkmeja, 0,5 tsk ingefära, 1 tsk kanel, 0,5 tsk kardemumma, 2 msk kokosolja, 0,5 msk honung, en nypa salt. Tål du inte nötter går det utmärkt att ersätta de med glutenfria havregryn/bovetegryn.

Rosta i ugnen på låg värme nötter eller havregryn smaksatta med de antiinflammatoriska kryddorna. Sedan då de svalnat tillsätter du de övriga ingredienserna. 

20180804 212601

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar