feeding the body mind and soul

Vegansk pizza med broccoli, grönkål, rosmarin & avokado

Skrivet av Linda Vestman 16.04.2018 | 1 Kommentarer

Kategorier:

 

"The Moon gazed at her faithfully every night. And fell in love,
over and over again.
Wishing she one night would play with the darkness"

 

 

Vegansk pizza med broccoli, grönkål, rosmarin & avokado

DSC07178

Pizza för lata dagar. Jag har aldrig varit ett stort fan av pizza. Som överkänslig mot både mjölk och gluten är pizza kanske inte det mest självklara alternativet. Men så fel jag hade! Pizza går ju att variera i det oändliga, och vill man inte ha ost på sin pizza så går det ju lika bra utan. Avokado passar mer än perfekt.

Igår blev jag riktigt sugen på pizza och ville ha något snabbt och relativt hälsosamt. Jag var extremt upptagen med att plugga inför ett inträdesprov så gick och köpte en färdiggjord pizzadeg. Borde prova på att göra min egna, men eftersom jag hittade ett glutenfritt botten som dessutom är veganskt så kunde jag inte låta bli. Jag toppade med en massa härligheter så som broccoli, grönkål, paprika, pumpafrön, pinjenötter, färsk rosmarin och vegansk ost.

Testa! Jag lovar det är riktigt gott. Och sitter du på ett recept på pizzadeg som är både gluten- och mjölkfritt så får du gärna dela med dig :)

Kram,

Linda

 

Du behöver:

Pizzabotten (jag använde mig av ett gluten- och mjölkfritt botten)

Röd pesto

En store näve broccolibuketter

En stjälk grönkål

Paprika

En halv avokado

Färsk rosmarin

Pumpafrön & pinjenötter

Vegansk ost

Chiliflakes

Vitlökspulver

Himalaya salt

Svarta & vita sesamfrön

 

Gör så här:

Sätt ugnen på ca. 230 grader (beroende på vilket botten du använder). Hacka broccoli, grönkål och paprika i mindre bitar. Hetta upp olivolja i en stekpanna och stek grönsakerna lätt i ett par minuter. Krydda med chiliflakes, vitlökspulver och himalaya salt.

Rulla ut pizzadegen på bakplåtspapper (elller kavla ut den hemgjorda pizzadegen). Bred över röd pesto jämnt på pizzabottnet. Toppa med de stekta grönsakerna, strö över pumpafrön & pinjenötter och några kvistar färsk rosmarin. Toppa halva pizzan med vegansk ost och den andra halvan med skivad avokado.

Avslutningsvis toppade jag med svarta och vita sesamfrön. 

Grädda i mitten av ugnen ca. 10 minuter.

DSC07179

 DSC07182

 

Kommentarer

  • Nina 17/04/2018 12:38pm (5 månader sen)

    Jag brukar laga botten av potatis/sötpotatis, helt klart bästa bottnet enligt mej :)
    Fyllningen går att variera hur som helst. Både med kött och utan.
    En favoritfyllning är: Tomatsås, rödlök, tomat, basilika, grönkål, riven veganost och färska örter.
    http://mimmispyssel.wordpress.com/2016/08/23/potatispizza/

    • Linda Vestman 17/04/2018 5:16pm (5 månader sen)

      Åh tusen tack för tipset! Låter gott med sötpotatis :) Måste testa!

      Kram, Linda

Skriv en kommentar