feeding the body mind and soul

24 dagar av mindfulness

Skrivet av LindaVestman 04.12.2018 | 0 Kommentarer

Kategorier:
"There is far more to life than getting things done."

24 dagar av mindfulness

2018 12 01 07.14.45 1

December har visst redan börjat. Vi är inne på dag fyra av julkalendern. Med andra ord, jag är några steg efter med min julkalender a la mindfulness - men bättre sent än aldrig. 

För många är december en fullspäckad månad. Mycket ska hinnas med; julklappar ska inhandlas, huset ska julpyntas, granen ska kläs, pepparkakor ska bakas, rim ska produceras, julbord ska intas, julkonserter ska avnjutas, hela tjocka släkten ska underhållas (och så har vi ju faktiskt ett riktigt jobb eller studier att fokusera på också). Det är inte konstigt ifall stressen dyker upp då det lackar mot jul. Vad är då bättre än att ta sig tiden varje dag att varva ner, njuta av nuet och inse att man behöver faktiskt inte göra allt.

Nedan hittar du 24 tips på på hur du kan införa lite mer mindfulness i din december-vardag. Hoppas några av tipsen tilltalar just dig.

24 dagar av mindfulness 

Dag 1. Praktisera mindfulness när du städar; tänd en massa ljus, sätt på lugn musik (klassisk musik är toppen) och gör städningen till en avslappnande stund. Att städa kan faktiskt vara terapeutiskt; att se hur lägenheten förvandlas till ett skimrande, rent hem är näst intill ren och skär njutning ;) 

Dag 2. Kliv upp en timme tidigare; ta chansen att spendera tiden alldeles för dig själv, njut av stillheten, mörkret och att bara vara. Tanken är att du ska ladda batterierna inför en ny, hektisk dag. 

Dag 3. Njut av en 30 minuters löptur utomhus; de må vara kallt med snö på marken men låt inte det avskräcka dig från att träna utomhus. Klä på dig varma kläder och snälla; kom ihåg dubbarna. Jag vill inte du ska halka och slå dig! Känn hur kylan får dig att väckas till liv, ett löpsteg i taget. 

Dag 4. Fokusera på dina tankar; så fort du blir medveten om att mer negativa tankar har tagit över din tankeverksamhet - utmana dem med mer positiva tankar. Kom ihåg; du har kontrollen över dina tankar, låt inte dem kontrollera dig. 

Dag 5. En dag av medkännande; försök att leva så att du är så medkännande som möjligt  - försök lindra smärtan hos andra, hjälpa de som är i behov, var hänsynsfull och respektfull till alla och undvik att orsaka skada till en annan levande varelse. Reflektera sedan innan du somnar hur du känner dig efter en dag som denna.

3713

Dag 6. Visa tacksamhet; skriv ner tio saker du är tacksam över just i denna stund. 

Dag 7. Ring en vän eller familjemedlem; slå en signal till en vän eller familjemedlem som inte bor i samma stad som du. Det är så lätt att vi slänger i väg ett meddelande, då vi istället kunde lyfta upp luren och prata med varandra istället. 

Dag 8. En dag av komplimanger; låt idag vara dagen då du uppmärksammar dina vänners och kollegors fina sidor. Ge positiv feedback och strö genuina komplimanger runtomkring, och du ska se att det bidrar till en lite bättre (positivare) arbetsmiljö. 

Dag 9. Gör dina egna julklappar; är du duktig på att måla, skriva, sjunga, baka eller skapa? Ta då tillfället i akt att tillverka dina egna julklappar. Det kan vara oerhört svårt att komma på vad man ska köpa för julklappar, och att köpa bara för köpandets skull är ju helt klart onödigt. Att ge en present som man själv skapat med kärlek är ofta väldigt uppskattat. 

Dag 10. En grön dag; tänk på att välja sådan mat som orsakat så lite skada som möjligt på miljön. Fyll din tallrik med närproducerade råvaror som är i säsong. Grönsaker, rotfrukter, bönor, långsamma kolhydrater... Var snäll mot miljön, var snäll mot din kropp. 

Dag 11. En dag av närhet; var extra frikostig med dina kramar. Visa kärlek till dina nära och kära. Kyss din kärlek så fort tillfälle ges. 

Dag 12. En promenad utan musik; om du hör till de som alltid har musik i öronen då du är ute och promenerar, ta då en promenad utan musik. Njut av naturens sus istället. Se dig omkring, känn marken under dig, var närvarande vid varje fotsteg. Följ varje andetag, känn snöflingorna på din nästipp. Ta gärna en promenad på kvällen, då himlen är full av stjärnor, och inse att den bästa tiden är nu

Dag 13. En dag utan sociala medier; du kanske inte anser att du spenderar för mycket tid på sociala medier, men en dag helt utan Instagram, Twitter och Facebook kanske får dig att inse att du kunde visst trappa ner en aning. Det är mest av rutin vi scrollar runt på dessa kanaler, utan att ibland vara ens medvetna om att vi gör det. 

Dag 14. Skriv ner dina tankar, känslor, funderingar och drömmar; sätt dig ner med block och penna och skriv ner allt du tänker på just nu. Låt orden flöda fritt. Ett fint sätt att ge utlopp för tankar och känslor, samt väldigt avstressande. 

Dag 15. 15 minuter loving-kindness meditation; avsätt tid till att sitta i lugn och ro, slappna av i kroppen; gör en snabb kroppsskanning - har du ont någonstans? Känner du stelhet i någon kroppsdel? Andas in och ge den kroppsdelen extra omtanke. Fokusera sedan på att ge dig själv kärlek, omtanke och lycka genom att t.ex. säga; "må du vara lycklig, hel och älskad. må du vara fylld av ro och frid." Fokusera sedan på de du håller kära (din familj, dina barn, vänner eller husdjur) och upprepa samma fras; "må du vara lycklig, hel och älskad. må du vara fylld av ro och frid." Fokusera sedan på människor i din omgivning som du inte har någon närmare relation till såsom grannar, kassören i matvaruaffären och paret du möter på gatan, och säg samma fras. Gå sedan över till att fokusera på någon som du kanske har en dispyt med, en människa som du har svårt att komma överens med, och säg samma fras: "må du vara lycklig, hel och älskad. må du vara fylld av ro och frid." Det kanske inte kommer lika lätt i de fall då vi ska fokusera på någon som kanske orsakat oss lidande, hur som, försök ditt bästa att låta en genuin omtanke infinna sig. Försök att tänka att även de, precis som du, vill känna lycka och kärlek.

3712  

Dag 16. Njut av en kopp golden milk; koka upp havremjölk med gurkmeja, svartpeppar, ingefära, kanel och honung. Mer värmande och rogivande dryck får man leta efter. 

Dag 17. Yoga till klassik musik; en ny favorit är att lyssna på Nötknäpparen (min absoluta favorit!) samtidigt som jag yogar. Klassisk musik är väldigt avslappnade, och Nötknäpparen skapar inte bara julstämning, utan även glädje. 

Dag 18. Spendera tid i köket; medan du bakar kakor, pepparkakor, tillagar julmat låt dig uppslukas av dofterna, smakerna och julstöket. Låt det vara en tid av ensamhet eller en tid att umgås med familjen. Välj det som just du behöver i detta nu. 

Dag 19. "Give, even if you only have a little"; Det behöver inte vara stora summor pengar, det går lika bra att skänka bort kläder, skor eller möbler du inte mer behöver. Eller varför inte baka en julkaka till någon som inte har möjlighet att baka en själv. Visa omtanke. 

Dag 20. En dag av mindfulness; efter 19 dagar av lite mer mindfulness är det dags att utmana dig själv. Var mindful från det att du vaknar upp (Vad är det första du tänker på då du vaknar? Hur mår du? Hur känner du dig?) tills det att du går och lägger dig (Vad är det sista du tänker på inna du somnar? Hur mår du?) Var närvarande i varje stund; umgås du med dina vänner, familj eller kollegor; lyssna då verkligen på va de säger, fokusera din uppmärksamhet på dem. Är du upptagen med ett viktigt projekt på jobbet; fokusera då på det till 100 %. Försök att göra en sak i taget. Tänk inte på vad du borde göra, eller ska göra sedan, eller på allt du inte hunnit göra. Var närvarande. Det gör att nuet blir så mycket mer intressantare. I själva verket, det gör nuet till det viktigaste av allt. 

Dag 21. En dag i pulkabacken; ta barnen ut på picknick till pulkabacken och njut av lek och bus. Bli barn på nytt. Har du inga egna barn, fråga grannen om du får låna deras. 

Dag 22. Läs en bok; damma av din favorit bok och läs ett kapitel eller två. 

Dag 23. Sitt framför julgranen; gör det bekvämt för dig, ta fram kuddar och filtar (och tillkalla hunden) och njut av doften från granen, de skimrande ljusen och vackra julgranspynten. 

Dag 24. Var närvarande vid varje måltid; njut av varje tugga, känn dofterna, smakerna, konsistensen. En måltid är en perfekt stund att praktisera mindfulness, och en utmärkt stund att verkligen uppskatta maten du har framför dig. 

2018 11 16 02.17.54 13

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar