FlowKitchen header 1260x350

Flow Kitchen's stora smoothieguide

Skrivet av Nathalie Aurén 15.04.2018 | 0 Kommentarer

FlowKitchen NathalieAuren supersmoothie2


Let's talk smoothies!


Jag vet inte hur länge jag haft detta inlägg i min utkast-mapp och tänkt att jag ska sätta ihop en liten smoothiegudie åt er. Men nu, äntligen, har jag fått det gjort. Mycket tack vare att jag tog mig tid att fixa till en riktig supersmoothiebowl till frukost här om dagen när jag hade sovmorgon. Bara att få äta något så fint och gott gjorde att min dag började på bästa sätt, och att jag tog fram kameran och förevigade den stunden gjorde att det blev ännu bättre. Mina frukoststunder är verkligen heliga för mig, jag får så mycket energi och good vibes av att sitta i lugn och ro och njuta av en god frukost. Det sätter liksom känslan för hela dagen. Men nu till guiden, enjoy!

 

FlowKitchen NathalieAuren greensmoothie



Flow Kitchen's stora smoothieguide

Hur får du till en perfekta smoothien? Här kommer mina bästa tips! Vi kommer att prata om bas, konsistens, näring, färg, smakkombinationer, topping och att äta smoothien ur en skål.

#1. Basen


Vad finns i en smoothie? Svar: Nästan vad som helst. Allt från smak, färg och näringsinnehåll går att variera i all oändlighet, men det finns tre komponenter som så gott som alltid utgör basen i mina smoothies.

Smoothiebasen:

- Bär och/eller frukt

Det mest självklara när man gör en smoothie är att bestämma vilka bär och/eller frukter man vill använda. Blåbär, hallon och jordgubbar är kanske de mest vanliga, men också svarta vinbär, havtorn, lingon och björnbär passar bra. Banan är min personliga favorit, den åker ner i så gott som alla mina smoothies. Äpple, päron, mango och kiwi ger också de en härlig sötma. 

- Vätska

En smoothie behöver vätska för att mixern ska orka  mixa. Yoghurt och/eller olika typer av mjölk fungerar bäst och ger den bästa konsistensen och smaken. Vatten fungerar också, men det är ju.. vatten. 

- Fett

För att göra smoothien mättande, fyllig och krämig behövs också en källa till bra fett. Avokado, kokosolja och olika nötter och frön passar bra i smoothies. 

 

FlowKitchen morotskaka smoothie


#2. Konsistensen

Konsistensen på en smoothie är det som avgör om det blir en wow-upplevelse eller bara en okej sådan. I alla fall om du frågar mig. Ofta när jag köper smoothies från caféer eller smoothiebarer blir jag tyvärr besviken. De är alldeles för vattniga och lösa, ibland också isiga och smaklösa. Men när jag bodde i södra Finland hittade jag stället som gjorde mig allt annat än besviken, nämligen smoothiebaren Kippo i köpcentret Forum. Deras smoothies var något helt annat än de jag smakat tidigare. De var tjocka, krämiga, fluffiga och härligt lena. Och självklart också smakrika och goda. Så efter att jag hade haft denna wow-upplevelse började min smoothieresa hemma i mitt eget kök. Jag försökte återskapa dessa smoothies med exakt den rätta konsistensen, och efter tid med en hel del testande kan jag nöjt konstatera att jag har lyckats. 

Hur får du till krämiga och fluffiga smoothies med den rätta konsistensen? 

- Mindre mängd vätska 

Ganska självklart, men ack så viktigt. Börja med högst en deciliter vätska och öka sedan lite i taget tills du har den lagom tjock. 

- Rätt typ av vätska

Också mycket viktigt. Vatten och olika typer av mjölk gör att konsistensen blir lösare. Använder du däremot naturell yoghurt (soja eller vanlig) får du en mycket krämigare konsistens. Min absoluta favorit är Santa Marias krämiga kokosmjölk i tetra-förpackning. Ni som har läst min blogg en tid kan inte ha missat detta. Konsistensen blir något helt annat än om man använder till exempel mandelmjölk. Kokossmaken försvinner också i och med alla andra smaker i smoothien. Testa om du inte gjort det redan!

- Avokado

Den älskade avokadon, den gör underverk i dina smoothies! Med avokado får du till exakt den rätta krämigheten, smoothien blir len och fin, och du får dessutom i dig hälsosamma fetter. Tack vare dessa goda fetter håller du dig också längre mätt. 

- Cashewnötter

Cashewnötter har liknande egenskaper som avokado. De ger också en krämig konsistens och tillför massor med bra fetter. Här behövs en bra mixer för att få nötterna riktigt finfördelade. 

- Fryst banan

Fryst banan har en väldigt speciell egenskap. När den mixas blir konsistensen som mjukglass, och i en smoothie utgör det en perfekt bas!

- Mixa tillräckligt

Att mixa smoothien en god stund gör att den blir luftigare och därmed får mera fluff. Här har såklart mixerns prestanda att säga till om, har du en mycket stark mixer får du också bättre resultat. Men även svagare mixrar gör sitt jobb! 

 

FlowKitchen chiasmootiebowl 

#3. Smaken 

När man gör smoothies kan man variera smakerna hur mycket som helst. Det är bara fantasin som sätter gränserna. Alla gillar vi också olika smaker, därför är det allra bästa att utgå från vad man själv gillar och sedan fortsätta därifrån. 

Här listar jag mina bästa tips när det kommer till smak och olika smakkombinationer:

- Citron och andra citrusfrukter

Citron ger smoothien en friskhet som gör att den blir fräsch och lätt. Jag har citron i så gott som alla mina smoothies, speciellt i de gröna. 

- Kardemumma

Kardemumma ger smoothien en liten tvist. Passar mycket bra tillsammans med blåbär!

- Hallon och lakritspulver

Att kombinationen hallon och lakrits är en vinnare känner de allra flesta säkert till. Och också när det kommer smoothies är de ett mycket lyckat par. Lakritspulver finns att köpas i hälsokostaffärer och i större matbutiker. 

- Mango

Mango passar bra i gröna smoothies för att ge sötma och en tropisk smak. Funkar nästan bäst med fryst mango, om man inte har turen att hitta en perfekt mogen mango såklart. 

- Kakao

För alla chokladälskare är chokladsmoothies ett måste. Att ha i ett par teskedar kakao i en smoothie gjord på banan, avokado och valfri mjölk/yoghurt ger en riktig chokladbomb! Mint och jordnötssmör passar också perfekt tillsammans med kakaon.

 

 

FlowKitchen Nathalie Auren smoothiebowl

 

#4. Näringen

Att äta en smoothie kan kanske verka fjuttigt. Håller man sig verkligen mätt? Absolut! Men då behöver man tänka till lite. En smoothie gjord på bara banan, bär och valfri mjölk blir man inte mätt på. Trixet är att försöka få in näring från alla tre näringsgrupperna, dvs. fett, protein och kolhydrater. Det som gör smoothies så tacksamma är att det är så enkelt att "gömma" olika livsmedel och super foods i dem utan att man nödvändigtvis behöver känna av smaken.

Maxa näringen i dina smoothies:

- Fett, fett, fett

För att hålla mättnadskänslan är olika fettkällor i smoothien ett bra knep. Avokado, nötter och frön, olja som kokos-, linfrö- eller avokadoolja, nöt- och frösmör är exempel på bra fettkällor.

- Protein

Protein gör också att vi håller oss mätta längre. Använder man proteinpulver i samband med träning faller det sig antagligen ganska naturligt att blanda i extra protein också i smoothien. Jag brukar använda vegetabiliska proteinkällor som hamppaprotein och ärtprotein. Nötter, frön och gröna blad innehåller också de en mindre mängd protein. 

- Kolhydrater

Kolhydrater brukar vara det allra enklaste att få till eftersom de finns i frukt, bär och grönsaker. Och dessa utgör ofta basen i smoothien. Vill man ha en lite extra mättande smoothie går det bra att mixa ner lite havregryn.

- Grönt

Smoothies är perfekta för att få i sig mera grönt. Det är så enkelt och kan göras helt obemärkt. Som till exempel att mixa ner en näve baby spenat eller grönkål i blåbärssmoothien; det smakar absolut inget, färgen ändras inte alls, och man får i sig dagens klorofyllprotion!

- Super foods

Idag finns det oändligt med olika super foods att köpa i både mataffärer och hälsokostbutiker. Gröna pulver som chorella, spirulina och vetegräs är perfekta att mixa ner i en smoothie, både för näringens skull och för att man då gömmer den gröna smaken lite. Andra super food -pulver som maca, ashwaganda och nässla passar också bra i smoothies. 

 

 

FlowKitchen greensmoothie 

 

#5. Färgen

Smoothies är lika mycket till för ögat som för magen, i alla fall om du frågar mig! Därför är det viktigt att de både är och ser goda ut. Och det är där färgen kommer in. Mixar du till exempel röda bär med gröna blad ser det inte så aptitligt ut, eftersom du får en brun-ish färg på din smoothie. Så rött och grönt tillsammans är ett stort no-no. Vill du ha en fräsch grön färg på din smoothie ska du främst hålla sig till gröna blad och grönsaker, och kanske lägga till lite gula frukter och bär som citron, mango, persika eller havtorn. Vill du gömma det gröna är det bara att lägga i lite blåbär eller svarta vinbär, deras starka färger trollar bort allt det gröna. Hallon, jordgubbar och blåbär fungerar utmärkt tillsammans. 


 

FlowKitchen smoothie2

 

#6. Skålen

Denna punkt borde egentligen få vara nummer 1, så viktig är den. Jag dricker nämligen aldrig mina smoothies. Jag äter dem alltid med sked ur en fin skål, det blir så mycket roligare och godare. Och det är dessutom bättre för matsmältningen! Matsmältningen börjar redan i munnen när vi tuggar, detta är en mycket viktig del i hela processen. När vi dricker en smoothie åker den rakt ner i magsäcken, och har man en känslig mage kan detta orsaka problem. Till exempel halsbränna och magknip. När vi däremot äter smoothien med sked tuggar vi automatiskt och hjälper på det sättet igång matsmältningen. Vi äter också långsammare, vilket också är guld värt för magen, och kan njuta mera av smakerna. Och det är ju verkligen A&O eller hur? 


FlowKitchen NathalieAuren supersmoothie

 

#7. Toppingen

Att vi äter smoothien ur en skål ger oss dessutom ytterligare en stor fördel. Vi får ha på hur mycket topping som helst! Och toppingen är verkligen något som ger en smoothiebowl det lilla extra, både när det kommer till smaken, utseendet och känslan när man äter. Det blir så mycket fylligare, man får mera att tugga och blir också betydligt mättare. Och det går att variera i all oändlighet.

Här kommer mina bästa toppingtips:

- färska frukter och bär
- torkade frukter och bär som gojibär, mullbär och russin
- nötter och frön
- nötsmör som t.ex. mandelsmör, jordnötssmör, hasselnötssmör och cashewnötsmör
- kokosflingor och -flakes
- kakaonibs
- bipollen
- cashewkräm, recept hittar du HÄR
- mörk choklad (när du vill lyxa till det riktigt ordentligt)

Låt fantasin flöda, använd det du råkar ha hemma men våga också testa något nytt!


***


Sådär ja, det var Flow Kitchen's stora smoothieguide! Nu vill jag jättegärna höra era bästa smoothietips. Vad har du i din smoothie, har du någon hemlig ingrediens? Släng iväg en kommentar så blir jag glad! :) 

 

 

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar