HEADER ED 01 1

Veganska ugnsbakade vårrullar

Skrivet av Dominique 28.08.2018 | 0 Kommentarer

Det var länge sedan jag åt vårrullar men fick för mig en dag att jag skulle göra dem. De går att äta färska, fritterade eller ugnsbakade. Ugnsbakade är min favorit eftersom de får en härlig "crunch" och är ett hälsosammare alternativ till friterade vårrullar. Du kan dessutom variera fyllningen helt hur du vill. Jag valde Pulled oats, kryddade kikärter, morot och paprika samt örter. De är godast om du äter dem direkt från ugnen men går även att förvara i kylskåpet och äta nästa dag. De behåller inte sin vanliga "crunch" men riktigt ätbara ändå.

varrullarvarrullar5varrullar1

För 3 stycken vårrullar:

3 rispapper

2  nävar pulled oats(ingefära smak)

2  nävar kikärter

morot och paprika 

Färsk basilika eller koriander

Tacokrydda(SF)

vitlökspulver

spiskummin

salt och peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Fukta en kökshanduk och lägg ut på bordet. krydda kikärterna med de kryddor du vill ha. I receptet kan du läsa vilka jag använde. Skala moroten och riv tunna strimlor med en skalare samt hacka paprikan i tunna skivor. Jag ångkokade även moroten och paprikan för att göra den mjukare. Det är en bra tips för att inte rispappret ska gå sönder p.g.a vassa kanter från grönsakerna. Häll upp varmt vatten på en tallrik(gärna med rundare kanter) eller en skål. Blötlägg ett rispapper i taget i ca.10 sek. Krama ur vattnet och bred ut rispappret på den fuktiga handduken. Fyll rispappret med fyllningen och rulla ihopsom en torilla. Lägg ut på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Pensla lite olja på rullarna(valbart) och sätt in i ugnen i 20-25 min.  

 

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar