HEADER ED 01 1

Rödbeta, gulbeta, polkabeta....

Skrivet av Erika och Dominique 20.09.2018 | 0 Kommentarer

Betan, en rotfrukt som finns i olika färger och som är omtyckt av många. Den vanligaste betan är rödbetan, men nu kan du även hitta säsongens gulbeta och polkabeta i butikerna. Förutom betans härliga söta smak så innehåller den även en del vitaminer, kostfibrer och mineraler. Dessutom är den billig! 

Rotfrukten innehåller bland annat vitaminet folat och mineralämnet kalium. Betan är även rik på nitrat som är bra för blodet och blodtrycket. Betan är även bra för en sund lever och kan ge skydd för en rad olika sjukdomar tack vare antioxidanterna. Tack vare det höga fiberinnehållet så håller även betan magen i trim. Vill du dessutom har bättre uthållighet under exempelvis träningen så ska du dricka t.ex. rödbetsjuice. Betan innehåller bland annat nitrat som kan ge ökad uthållighet vid fysisk aktivitet. Lite rödbetsjuice innan springturen kanske? 

Här nedan listar vi alternativ på vad du kan göra av betan;

- Hummus

- Rosta i ugnen

- Rödbetsbitar med nötter

- Biffar

- I salladen 

- Inlagd beta

- Röd/gulbetsjuice

Här på bloggen kommer du även att få ta del av recept med inget mindre än just betan, så håll utkik!

polkabetagulbet1

 

 

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar