HEADER ED 01 1

Pumpan

Skrivet av Erika och Dominique 09.10.2018 | 0 Kommentarer

Temat för den här veckan på foodly är inget mindre än "höstmat". Vi är snart i mitten av oktober vilket betyder vackert höstväder med mycket färg utomhus. Färggranna rotfrukter i bland annat orange lila och gult börjar även hitta in till personers kök(åtminstone våra). Många förknippar hösten med exempelvis rödbetor, gulbetor, morötter och så vidare.. vi tänkte dock lyfta fram den orangea pumpan i dagens inlägg. Passligt inför halloween och nu då pumpa dessutom är i säsong. 

Pumpan är aningen söt i sig och påminner en del om sötpotatisen enligt oss. Förutom att pumpan utstrålar en härlig orange färg så tillför den även vitaminerna folat,  A, B och C samt en del av mineralämnet kalium vilket är bra för din vätskebalans i kroppen. 

Den kan tillagas på flera olika sätt och är även ganska neutral i smaken.  Blir du sugen på att införa lite mera pumpa i kosten de kommande veckorna men vet inte hur? Lugn, här nedan får du en lista på hur du kan tillaga den;

- Pumpasoppa

- I sallden

- Rostad pumpa

- Pumpapuré/ hummus

- Pumpasylt

- Vid bakning(muffins, paj)

- Rostade pumpakärnor

pumpa1

P.s Pumpan står sig bra i kylskåp och använd gärna butternutsquash vid matlagning eftersom den har en bättre smak i fruktköttet. 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar