HEADER ED 01 1

Het på gröten

Skrivet av Erika och Dominique 23.10.2018 | 0 Kommentarer

Kategorier:
Taggar:

Det är gröttema på Foodly vilket betyder att det är grötvecka här på Breakfast to Dinner. 

Vi är två grötfanatiker som äter gröt så ofta som vi bara hinner. Kan det har att göra med att vi bor i landet där man växer upp med gröt på fatet eller hör det till grötboomen som har uppstått på sistone? Oavsett vad så tycker vi att det är alldeles rätt att spendera en hel vecka åt denna fantastiska rätt. 

Gröt kan du göra på många olika sätt av många olika råvaror. Havregryn är en billig favorit som innehåller protein, fibrer och fett samt vitamin B1, B6 och mineralämnena fosfor, järn och zink. Testa göra en overnight oat med havredryck, chiafrön och havregryn som du låter stå och svälla i kylskåp över natten. Toppa med valfria godsaker! Quinoa eller bovete är även råvaror som går bra att göra gröt på, dem kan du läsa mer om här!

Vill du göra gröten lite mer speciell eller mättande? Tillsätt chiafrön eller linfrö för att få gröten lite krämigare eller varför inte kläcka ner ett ägg i din gröt? Är du vegan kan du blanda ner lite hampapulver för att öka proteinet i din gröt. 

Då du väl har din gröt färdig, vad ska du toppa den med? Bär är en stor favorit som är lätt att ta fram ur frysen och blanda ner i gröten, tryck här på blåbäret och lingonet för att få mer info om dessa. Andra råvaror går även utmärkt att toppa gröten med, till exempel äpplet, sötmandeln eller en raw äppelmos. Tillslut ska vi ju inte glömma bort kanelen (obs se till att använda "rätt" kanel ifall du äter stora mängder)! 

Är du fast i dina gamla vanor och söker inspiration till en ny grötskål? Testa på denna ugnsgröt, veganska risifruttin eller plättar gjorda av överbliven gröt.
grottema

Vill du ha mer inspiration till ditt liv med gröt? Kolla in bloggen under veckan, det kommer komma en del nya recept på just gröt! 

 

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar