HEADER ED 01 1

Den gröna pärlan

Skrivet av Erika och Dominique 15.05.2018 | 0 Kommentarer

Denna råvara gillar vi båda extra mycket och är något vi äter av flera gånger i veckan. Det vi pratar om är alltså det som prinsessan låg på och blev gul och blå av, ärtan!

Vi båda brukar utgå från frysta inhemska ärter eftersom de är billiga och innehåller lika mycket näring som färska, om inte till och med lite mer. Vilken näring innehåller då denna lilla gröna pärla? Jo, ärtan innehåller rikligt med c-vitamin, folat samt k-vitamin. Den innehåller även mineralämnen så som fosfor, järn och zink. Förutom det så är ärtan protein-,och fiberrik

Ärter är en enkel råvara att tillsätta i dina maträtter för att öka näringsinnehållet och tillför en god sötma. Här nedan tänkte vi göra en lista med några exempel på hur och till vad du kan använda ärter till;

- ärthummus

- tillbehör i en gryta/sås/gratäng

- ärtglass

- tillbehör till en omelett

- grönsaksbiffar

- ingrediens i bröd

- smoothiebowl

P.S Det finns både gula och gröna ärter. Det är en liten näringsskillnad mellan dem men annars ganska samma. 

art

 

 

 

 

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar