HEADER ED 01 1

Lingonet, skogens rubin

Skrivet av Erika och Dominique 01.10.2018

Kategorier:

Lingon, ett bär som lyser upp våra skogar med sin röda färg. Ett bär som många gånger är underskattad men betydligt mer hälsofrämjande än vad man tror. 

Lingonet innehåller vitaminerna C, E och K samt en del folat. C-vitaminet stärker immunförsvaret och på så sätt förebygger förylning, influensa och infektioner. E-vitamin är bra för huden och är även immunförsvarsstärkande. K-vitamin är nödvändigt för blodets koagulering samt har en betydelse för bentäthet. Folat har en viktigt roll i cellmetabolismen och energiproduktionen. 

Vanligtvis ser man en klick lingonsylt på köttbullarna men vill du ha inspiration till andra användningsområden så kommer några här;

-Rårörda lingon utan socker

-Lägg på salladen/gröten/yoghurten och så vidare..

-Torkade lingon

-I bakning

-Ät dem som de är

 lingon

Nu i samband med höstens förkylningstider är det viktigt att stärka upp sitt immunförsvar. Har du en skog nära? Far då och plocka på dig lite gratis vitaminer.


Blåbäret, en favorit bland många

Skrivet av Erika och Dominique 11.09.2018

Kategorier:
Taggar:

Blåbäret, mångas favoritbär. Varför är just detta bär så populärt må tro? Förutom dens naturliga sötma så bidrar den med en härlig blå färg som är en fröjd för ögat. Just nu växer bäret i nordens skogar. Tyvärr går mycket av bären till spilla eftersom det finns otroligt mycket av dem i våra skogar. Har du tid över så åk gärna ut och ta vara på blåbären innan det är för sent!

Bäret är rikt på antioxidanter, mineraler och vitaminer. Bland annat innehåller blåbär en hel del vitamin K och vitamin C samt lite av mineralerna järn och kalium. Antocyanin är en antioxidant som ger blåbäret dess härliga blåa färg. Den skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar och är inflammationshämmande. Dessutom är antioxidanten antocyanin bra för både dina ögon samt hjärnan. 

Har du dessutom problem med magen? Då har du ännu en större anledning till att käka detta bär. Det sägs nämlingen att färska blåbär har en lösande effekt vid magbesvär medan torkade blåbär och blåbärssoppa har en mer stoppande effekt vid till exempel diarré.

Vill du ha inspiration på hur du kan använda detta bär? Här kommer en lista

- Topping på gröt eller yoghurt

- I smoothie

- Blåbärsglass

- I salladen

- Vid bakning (plättar, muffins och så vidare) 

- Ät bara som de är

 ... Eller behöver du ett ordentligt recept så kika in dessa nötbollar med smak av blåbär och choklad eller kikärtspannkakor med en hint av blåbär.

blabar