Sofies header

Livsviktiga livsmedel - 15 råvaror som underlättar din vardag

Skrivet av Sofie Sergelius 11.09.2018 | 1 Kommentarer

Taggar:

"Vad ska jag tillreda idag? Det finns ingenting hemma!" - Ganska  typiskt inte sant? Vad ska då finnas hemma för att den här fråga aldrig ska behöva ställas? 

Efter att ha kollat i mitt torrskåp, våra skåp på sommarstuga, och mina föräldrars skåp kom jag fram med ett förslag på livsmedel som vi oftast har, och som leder till att det verkligen ALLTID finns ingredienser att tillreda en mättande måltid med.

Det här är inte ett inlägg jag gått till butiken för, utan helt enkelt öppna skåpen i tre lägenheter och kolla runt om min hypotes stämde. Följande ingredienser fanns på alla tre ställen, med undantag av en råvara. Råvarorna på bilden nedan lyfte jag just fram ur kylskåp och torrskåp. 

Ingredienser

Här är en lista på basingredienser med vilka du verkligen kan trolla ihop otaliga frukostar, lunchar och middagar.

1. Salt

Ganska självklart. Salt framhäver alla smaker, bara du kommer ihåg att använda saltet rätt och i passliga mängder. 

2. Peppar

Grovmalen svartpeppar är en annan krydda ingen ska behöva leva utan. Nästan allting blir bättre toppat med lite färskmalen svartpeppar.

3. Lök

Gul lök är en verklig mirakelgrönsak. Visste du att det under medeltiden gick att betala sin hyra med lök? Onion is all you need. Nästan.

4. Smör

Med salt, peppar, lök och smör kan du redan tillreda en hel del, men smöret i sig är värt sin vikt i guld i köket. 

Ifall du är vegan rekommenderar jag att det istället för smör finns en burk med kokosfett att baka och steka med.

5. Grädde

Grädde ska man inte snåla med, speciellt inte då det kommer till såser. Fungerar även i soppor, grytor, pastarätter och gratänger.

Med dessa fem ingredienser kan du redan göra en hel hög med lyxiga lökrätter, men vänta det kommer ännu mera.

Grädden jag nu hade hemma är växtbaserad och passar därmed veganer. Havregrädde och kokosgrädde är mina favoriter, om vi nu diskuterar veganalternativ, men sojagrädde fungerar nog också. Helst använder jag dock helt vanlig grädde.

6. Ägg 

Ägg kan man göra nästan vad som helst på. Stekt, kokt, pocherat, på smörgåsen, i soppor, i pastarätter, omelett, scrambled, att baka med. Du fattar.

Här har jag ingen liknande produkt att rekommendera åt vegetarianer. Tyvärr. Ägg är så mångsidigt i matlagning att det verkligen är svårt att hitta en vegetarisk produkt som fungerar på samma sätt. 

7. Olivolja

Olivolja kan du steka i, tillreda såser på, ringla över maten, you name it. Olivolja är verkligen ett måste till kökets basutrustning.

8. Ris

Har du ris i skåpet behöver du aldrig i alla fall gå hungrig. Koka, ångkoka, stek. Ät som tillbehör, i en gratäng, som en huvudrätt. 

9. Vitlök

Vitlök, på samma sätt som lök, ger dit mat en guldkant. 

10. Tomatkross på burk

Tomatkross på burk är enkelt att tillreda såser, grytor, gratänger och soppor på. Hållbarheten brukar vara mycket lång, så det skadar inte att alltid ha en eller två burkar god tomatkross i torrskåpet.

11. Havregryn

Havregryn kan du koka gröt på och baka med. Mixa sönder till en mjöl och använd till att baka muffins och bröd. Havregryn är både goda och billiga, en härlig kombination speciellt för studeranden som kanske har lite knappt med pengar.

12. Linser / Bönor 

Fungerar i alla möjliga soppor och grytor, går att använda i olika Buddha Bowls eller laga biffar på.  Jag föredrar röda linser, svarta bönor och kikärter.

13. Potatis 

Potatis, på samma sätt som ris, fungerar i det mesta och flesta sorters rätter. Potatis hade vi inte nu hemma, och de facto har vi det ganska sällan. Här äts det mest ris och nudlar :) Men det ändrar inte på att potatis är bra att ha.

14. Ekologiska buljongtärningar

Tillför smak på ett enkelt sätt. De ekologiska buljongtärningarna är mycket bättre än vanliga buljongtärningar, de är mjuka och maffiga.

15. Tabasco / Chilipulver / Chilisås

Sist men inte minst: chilisås. VI har alltid flera olika hemma, men både jag och Erik föredrar tabasco och srirasha. Tabasco fungerar i rätter från väst, srirasha i rätter från öst. Enkelt.

 

Där var det, en enkel lista. Eftersom vi har av allt (utom potatis) hemma, så finns det ingen orsak för mig att klaga över att jag inte har något att äta här. Ändå beställer vi take-away ibland. Bara för att du alltid KAN laga något betyder det inte att du orkar. Men det hjälper i alla fall lite under vardagen att veta att det finns saker att tillreda mat på. Prova till exempel på en snabb lins- och tomatsoppa (tomatkross, grönsaksbuljongtärning, linser, peppar och lök), eller en linsgryta (tomatkross, grönsaksbuljongtärning, linser, peppar, grädde, smör, tabasco, vitlök och lök), en shakshuka (tomatkross, grönsaksbuljongtärning, ägg, peppar och lök)

Kommentarer

  • Sandra N 12/09/2018 6:40pm (8 dagar sen)

    Vilket superbra inlägg!!

    • Sofie Sergelius 13/09/2018 12:32pm (7 dagar sen)

      Tack Sandra :) Så snällt sagt <3

Skriv en kommentar