Sofies header

Blåbärsgröt

Skrivet av Sofie Sergelius 21.03.2018 | 0 Kommentarer

Den tredje, eller tekniskt sett den fjärde, gröten i mitt repertoar under utmaningen Abs are made in the kitchen: en gröt med blåbär och mango. I den första planen jag gjorde hade jag tänkt ha chiafrön i den här gröten men sen ändra jag mig. Jag måste få i mig mera kolhydrater och mindre fett så jag bytte chian mot mango. Bra val :)

Blabarsgrot andra

GRÖT MED BLÅBÄR OCH MANGO

40 g havregryn (3.2 g fett, 22 g kolhydrater, 5.6 g protein, 140 kcal)

2.5 dl vatten

100 g blåbär (0.8 g fett, 4.8 g kolhydrater, 7 kcal)

25 g havtorn (1.2 g fett, 1.4 g kolhydrater, 16.4 kcal)

0.5 dl vaniljsmakande proteinpulver (1.5 g fett, 0.75 g kolhydrater, 14 g protein, 72.5 kcal)

100 g mango (0.4 g fett, 14.10 g kolhydrater, 0.8 g protein, 63.2 kcal)

Summa: 7.1 g fett, 43.05 g kolhydrater, 20.4 g protein, 317.7 kcal

 

Tillred gröten genom att mäta upp havregryn och vatten i en kastrull. Koka under omrörning tills gröten tjocknat.

Ta bort gröten från plattan, rör i proteinpulver och nästan alla blåbär - spara ett par till dekoration. Gör bollar av mangon med ett bolljärn och placera på gröten. Toppa med lite havtorn och myntta.

Blabarsgrot

 

Tips: Klicka i lite yoghurt för en snyggare gröt :)

Kommentarer

Ingen har kommenterat ännu

Skriv en kommentar